امروزه با توجه پیشرفت های گوناگون و روزافزون بشر در حوزه های مختلف تکنولوژی و ساختمان سازی، شاید وجود ابزار های قدیمی یا فنون قدیمی دیگر نتواند به میزان صحیحی اثربخش باشد و افراد مختلف از جمله متخصصین را وادار به پیشرفت در حوزه فوق می‌کند، یکی از انواع پیشرفت های شایان ذکر در حوزه ماشین آلات ساخت و ساز و به مخصوص میان کامیون های کمپرسی است. کامیون های کمپرسی گونه‌‌ای از خودرو های پرتیتراژ و کاربردی هستند که با وجود یک اتاقک مجزا از بدنه خودرو، دارای توان حمل مصالح با تناژ های مختلف هستند، این کامیون های سودمند به میزان زیادی اوامر ساختمان سازی و راه‌ سازی را سهل کرده که در نوع خود قابل تحسین هستند، در ادامه با پارس راک همراه باشید تا با انواع کامیون های کمپرسی آشنا شوید.

 

انواع مختلف کمپرسی

در ابتدایی ترین دسته‌بندی ممکن برای تقسیم، می‌توانیم کامیون های کمپرسی را به کامیون های جاده‌ای و غیر جاده‌ای تقسیم کنیم و در ادامه نیز به بررسی اجمالی هریک از انواع کامیون کمپرسی می‌پردازیم.

برای سرویس نگهداری دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

کامیون های کمپرسی جاده‌ای برای حمل مصالح در جاده های عادی ساخته شده‌اند و به صورت عمومی دارای یک الی دو محور متحرک هستند، این قبیل کامیون ها در نوع خود دارای قدرت بی نظیری هستند و وجود انعطاف بالا، آنها را به وسایل سرسخت و پیشرو بی بدیل جاده ها تبدیل کرده است، به عنوان مثال بنز واگن هود 1924 یکی از انواع کامیون های کمپرسی جاده‌ای است که به وفور در کشور ما یافت می‌شود.

این قبیل کامیون ها بستگی به تعداد محور و قدرت و توان، به صورت میانگین توان حمل پنج الی هجده تن مصالح را در اتاقک کمپرسی خود دارند.

کامیون های غیر جاده‌ای نیز یکی دیگر از انواع کامیون های کمپرسی در این دسته بندی هستند که نسبت به همتای قبلی خود دارای یکسری مزایا و معایب می‌باشد، این نوع کامیون ها به صورت عمومی دارای کاربری خاص به غیر از جاده های صاف و هموار هستند و به صورت عمومی در معادن و راه های سخت و ناهموار همواره استفاده می‌شوند.

این کامیون ها از نظر ظاهری نیز دارای تجهیزاتی به مراتب آفرودی و عظیم تر هستند تا در موارد مختلفی از قبیل حمل مصالح و عملیات حفاری بتواند به میزان سودمندی ظاهر شود، یکی از مشخصه های بارز این قبیل کامیون ها وجود ارتفاع زیاد در سپر خودرو است تا بتوان به نحو احسن در معادن و سایر مراکز از آن بهره برد، این کامیون ها به دلیل وزن سنگین خود و تجهیزات قوی تر دارای قدرت مانور کمتر و سرعت کمتری نسبت به همتایان خود در جاده هستند اما تناژ بار به مراتب بسیار بیشتری به نسبت  انواع کامیون کمپرسی جاده‌ای دارند.

برای دریافت انواع خدمات مربوط به دریل واگن حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

حفاری به روش natm
ادامه مطلب

تجهیزات مختلف تشکیل دهنده کامیون کمپرسی 

در پاره‌ای از موارد مختلف به صورت یکسان، انواع کامیون کمپرسی ها با دیگر کامیون ها دارای اجزای تشکیل دهنده یکسانی هستند به عنوان مثال دفرانسیل، ترمز ، سیستم هیدرولیک و پلوس.

اما در موارد تخصصی تر برای استفاده کامیون کمپرسی می‌توان شاهد تجهیزاتی به مراتب سودمند تر برای کمپرسی بود، به عنوان مثال وجود ترمز ریتاردر یا همان ترمز موتور برای کمپرسی یک ضرورت بسیار سودمند قلمداد می‌شود و در تمام جهان نیز دارای قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای آن وجود دارد زیرا برای مهار توان کامیون لازم است و با توجه به حجم حمل بار بالای کمپرسی، یک مورد بسیار ضروری می‌باشد.

 

معرفی چند نمونه بارز از انواع کامیون کمپرسی 

برخی دیگر از انواع کامیون کمپرسی به مراتب دارای کاربرد های متفاوت تری برای استفاده هستند، این قبیل کامیون ها بسته به جای تخصصی خود توانایی ایفای نقش بالایی را دارند و معرف آنها خارج از لطف نخواهد.

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

  • کامیون های مخصوص جاده های ناهموار

این نوع از کامیون های سودمند برای استفاده در جاده های ناهموار و معادن طراحی شده‌اند و باتوجه به سایز بزرگ توانایی بسیار سودمندی در معادن دارد، این قبیل کامیون هارا به دلیل ابعاد بزرگ نمی‌توان در جاده استفاده کرد و در دسته کامیون های غیر جاده‌ای قرار می‌گیرد.

  • کامیون های کمپرسی همراه با تریلر

کامیون های کمپرسی همراه با تریلر یا به عبارتی ترانسپورتر، به دسته‌ای دیگر از کامیون ها اطلاق می‌شود که برای حمل بار خود دارای تریلر مجزا از بدنه و اتاق خودرو هستند، بر خلاف دسته بزرگی از کمپرسی ها که اتاقک بار خود را همراه با اتاق خودرو حمل می‌کنند، این نوع از کامیون ها با یک تریلر بار را به اتاق خودرو متصل کرده و با خود حمل می‌کنند، یکی از بارز ترین ویژ‌گی های این نوع کامیون ها توان حمل بار بسیار بالا به نسبت سایر رقبای خود به دلیل محل حمل بار مجزا است.

  •  کامیون های کمپرسی عادی

این نوع از کامیون ها نیز که در دسته کامیون های جاده‌ای قرار می‌گیرند، به وفور در جاده های مختلف دیده می‌شوند و در صنایع بسیاری کاربرد دارند، شاسی این قبیل خودرو ها دارای یک جک است تا با استفاده از آن ارتفاع اتاقک را افزایش داده و نسبت به تخیله محتویات آن اقدام کرد، این نوع کامیون نیز در پیکربندی های مختلفی یافت می‌شود و به صورت عمومی کاربری های شایان ذکری را دارد.

 

نکات ایمنی که هنگام حفاری معدن باید رعایت کرد
ادامه مطلب

واپسین کلام

آنچه در مورد اوضاع و احوال انواع کامیون کمپرسی مختلف در این نوشتار ذکر شد، شاید تنها چکیده‌ای از دریای بیکران باشد و امکان پرداختن کامل به آن به صورت کامل در یک صفحه مقدور نباشد، اما آنچه که گفته شد خلاصه‌ای بود ار مهمترین نکاتی که توجه به آنها خالی از لطف نیست زیرا موارد عامه پسند و محبوبی برای شما خواننده گرامی این نوشتار ذکر شد و امید است این نوشتار برای شما سرور گرامی سودمند واقع شده باشد.

 پارس راک یکی از معتبر ترین مراکز ممکن در حوزه حفاری، جامبو دریل و سایر موارد است و ما اعضای تیم پارس راک، شما سرور گرامی را به مراجعه به وبسایت پارس راک دعوت می‌کنیم. 

برای دریافت انواع خدمات مربوط به دستگاه حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.