مته ستونی یکی دیگر از انواع دریل ها محسوب می گردد که می توان از آن برای سوراخ کاری فلزات، چوب، پلاستیک استفاده کرد. همچنین مته ستونی یکی از کاربری ترین دستگاه ها برای ساخت و ساز است که امکانات خوبی هم دارد، در حقیقت یکی از ویژگی های مته ستونی داشتن میزکار است. و مته ستونی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع طراحی است. مته ستونی مانند دریل برقی و شارژی با مته های مختلف می تواند کاربردی باشد.

برای اجاره جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

مته ستونی چیست؟

در ابتدا برای فهم بیشتر مقاله نیاز داریم که بدانیم مته ستونی چیست؟ مته ستونی در حقیقت ابزار موتوری می باشد که برای سوراخ کردن چوب، فلز و پلاستیک ساخته شده است و دارای کاربرد بسیاری می باشد. و مته ستونی مشابه یک دریل دستی می تواند با مته های مختلفی کاربرد بسیاری داشته باشد همچنین کار اصلی آن سوراخ کردن  با قطر متفاوت است.

برای خرید جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

اگر شما هم از چوب و فلزات به طور همیشگی استفاده می کنید، توصیه ی ما این است که از مته ستونی استفاده کنید. چرا که مته ستونی کمک می کند تا سوراخ کاری، پخ کردن و خزینه زنی برای شما بهتر باشد. مته ستونی برای کار سری کاری و دقت بالا می تواند کاربردی باشد. لازم به ذکر است تا بدانیم که مته ستونی ثابت، سنگین است و همچنین قیمت بالایی هم دارد.

 مته ستونی ثابت فضای زیادی را در کارگاه اشغال می کند اما ویژگی مثبت بسیاری دارد که قدرت و دقت بالای آن، این مشکلات را جبران می سازد.

آشنایی با انواع ابزارهای راهسازی
ادامه مطلب

کاربرد مته ستونی چیست و چه ویژگی هایی را با خود به همراه دارد؟

همانطور که گفته شد برای کار های نجاری و فلزکاری می توانیم از مته ستونی استفاده کنیم زیرا دارای کاربرد گسترده ای در زمینه ی فنی محسوب می شود. به طور مثال در زمینه ی نجاری اگر بخواهید یک جا کفشی بسازید، باید یک مته ستونی داشته باشید تا بتوانید تخته را به طور دقیق برای نصب آن سوراخ کنید. هرچیز چوبی که فکرش را بکنید را می توان با مته ستونی ساخت.

برای فروش دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

به عنوان مثال ساخت چند اسباب بازی چوبی که برای شروع نیاز به مته های برگی، مارپیچی و اره استوانه ای یا saw hole نیاز است. مته های ستونی به دلیل اهرم بندی و قدرت زیاد موتور می توانند دقت و کیفیت بالا را به شما ارمغان دهند.

مته ستونی چگونه کار می کند؟

باید بدانیم که نوع کارکرد مکانیزم حرکتی مته ستونی به چه صورت است، مته ستونی از اجزا و بخش های مختلفی ساته شده است که این ها در کنار هم کار را پیش می برند. مته ستونی دارای مکانیزم چرخشی است، که اسم این مکانیزم چرخشی اسپیندل نام دارد. و مته روی یک سه نظام که در انتهای اسپیندل قرار گرفته است، سوار شده اند و حرکت آن در راستای عمودی توسط یک دسته دوار پیش می رود و کنترل می گردد.

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

همین ویژگی و اوامر بوده اند که امکان سوراخکاری با دقت بالا را ایجاد می کنند. و همچنین لازم به ذکر ویژگی که مته های ستونی دارند این است که به توقف عمق مجهز شده اند. در حقیقت می توان سوراخ کاری را انجام دهیم. توضیحاتی در زمنیه ی کارایی ویژگی های دستگاه مته ستونی وجود دارد که باید در ابتدا سوراخ هایی با عمق معین ایجاد شود،

عملیات آتشباری معدن چیست و چگونه انجام می شود؟
ادامه مطلب

عمق را از لبه ی کناری قطعه کار  باید مشخص شود همچنین بعد از اتمام کار های فوق باید از اهرم پیش رونده استفاده کنید، که تا محلی که مشخص شده آن را پایین تر ببرید. وقتی که نوک مته در محل مناسبی قرار گرفت پیچ روی آن را باید ببندید و محکم سازید. این کار باعث می شود که عمق سوراخکاری از عمق مدنظرتان کمتر نشود.

اجزای تشکیل دهنده مته ستونی چیست؟

اسپیندل:

یکی از اجزایی که در مته ستونی بسیار مهم است و می تواند کاربرد خوبی داشته باشد اسپیندل می باشد. در حقیقت اسپیندل بخشی از چرخشی مته های ستونی است که قابلیت تنظیم سرعت را هم دارد. یعنی یکی از ویژگی های بسیار مثبت اسپیندل همین مورد است. همچنین لازم به ذکر است که سرعت اسپیندل بسته به نوع مته ای که روی آن نصب می شود از 20 دور در دقیقه تا 4000 دور در دقیقه تفاوت دارد.

برای سرویس جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

کله گی:

 قسمت بالای مته ستونی است همان کله گی است. درون کله گی 2 فلکه و 1 تسمه قرار گرفته است. یک فلکه به الکتروموتور و فلکه دیگر به محور دریل وصل می شود.

اهرم ها :

 با استفاده از اهرم ها چرخش قطعه کار روی میز کار انجام می شود و همچنین اهرم می تواند قدرت بالایی را درون مته ستونی اجرا سازد.

عمق سنج :

بخش دیگری از مته ستونی عمق سنج است که می توانیم عمق مورد نظر برای سوراخکاری روی قطعه کار را مشخص کنیم.

سه نظام :

همانطورکه در بالا گفته شد مته درون سه نظام قرار دارد، سه نظام را می توان نسبت به قطعه کار یا مته مورد نظر تغییر دهیم.

انواع روش های حفاری معدن
ادامه مطلب

برای اورهال جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

پایه و بدنه :

جنس پایه و بدنه از چدن ساخته شده است و پایه به روی زمین محکم می گردد.

موارد کاربرد مته ستونی

  • دقت بالا در عملیات سوراخکاری
  • قلاویز کردن
  • خزینه کاری

مزایای مته ستونی

  • مته ستونی دقت بالایی در سوراخکاری دارد.
  • و مته ستونی دارای قدرت بالایی است زیرا موتور بزرگتری دارد.
  • با داشتن صفحه ثابت و محکم مته ستونی هیچ انحرافی ندارد

معایب مته ستونی

  • ثابت بودن و فضای زیادی اشغال کردن
  • سنگینی بسیار زیاد
  • داشتن ابعاد بزرگ دستگاه

نکته ایمنی هنگام استفاده از مته ستونی

برای خرید قطعات جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

  • استفاده از مته ستونی در فضای مرطوب ایمنی دستگاه را به خطر می اندازد.
  • اگر از مته ستونی استفاده می کنید سعی کنید فضای کاری یا کارگاه از تهویه مناسب برخوردار باشد.
  • استفاده از گیره در حین کار تا قطعه کار نگه داشته شود.
  • اگر در کارتان از نئوپان یا ام دی اف استفاده کرده اید نیاز دارید روش هایی را اتخاذ کنید تا از خراب شدن و در هم پاچیدن آن جلوگیری شود. برای همین هم می توانید از قطعه چوبی در زیر آن استفاده کنید تا چوب را در بخش مورد نظر به صورت ثابت نگه داشته شود و همین امر دقت کار را بالا می برد.