اگر در حوزه حفاری فعالیت دارید، حتما با دستگاه های ترنچر آشنایی دارید. برای همین در ادامه به این موضوع می پردازیم که ترنچر چیست و با کاربردهای آن آشنا خواهید شد. یکی از دستگاه های مهم در حفاری که امروزه بسیار پرکاربرد است، ترنچر است. حفاری فیبر نوری با دستگاه ترنچر، یک مکانیزم حفاری است که در جلوبندی مینی لودرهایی مانند بابکت (Bobcat) نصب شده و به عنوان برش دهنده آسفالت با عرض کم (عرض 8 و 10 سانت به عمق 45 سانتی متر) از آن استفاده می شود.

ترنچر دارای تیغه های الماسی بوده و از دوام بالایی برخوردار است. به این دستگاه آسفالت بر، کانال کن، ترانشه، ترنچر، آسفالت تراش و درام کاتر نیز گفته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی دستگاه حفاری ترنچر تا انتهای مطلب همراه سایت پارس راک باشید.

برای دریافت انواع خدمات مربوط به دریل واگن حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

تاریخچه دستگاه حفاری ترنچر

نمونه های اولیه ترنچر به دهه ۱۸۰۰ میلادی باز می گردد. اما کار با این ماشین آلات امری سخت و طاقت فرسا بود. به همین دلیل قبل از جنگ دوم جهانی اکثر خندق ها توسط دست حفر می شدند. در اواﻳﻞ ﺳﺎﺧﺖ، ﻛﺎر اﻳﻦ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﺎ ﺣﻔﺮ ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﻫﺎ و ﺑﻴﺮون آوردن ﺧﺎک ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﻮد و ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺬاری و ﻓﻴﻠﺘﺮ رﻳﺰی و ﭘﺮ نمودن ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﺑﺎ دﺳﺖ و ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻴﺮوی ﻛﺎرﮔﺮ ﺻﻮرت می ﮔﺮفت. 

از اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی نیاز به ماشین های مخصوص حفر ترانشه که کارگزاری لوله، فیلتر و تمامی عملیات مربوطه را بصورت همزمان انجام دهد، بیشتر از هر زمانی احساس می شد. در این زمان برای پاسخ گویی به این نیازها ترنچرهایی که کارگذاری لوله، فیلتر و تمامی عملیات مربوطه را به صورت همزمان انجام دهند روانه بازار گردید. استفاده از این ماشین پس از تولید و عرضه لوله های پلاستیکی نازک (صاف و خرطومی) بیشتر مرسوم گردید. امروزه خندق کن ها در ابعاد و ظرفیت هایی گوناگون در کارهای عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

ترنچر به معنی خندق ‌کن می‌باشد که به آن کانال‌کن، ماشین زه‌کشی و ترانشه‌زن هم گفته می‌شود. این دستگاه جزیی از وسایل ساخت‌وساز است که برای کندن خندق‌ها و شیارهای طولانی، مخصوصا برای بارگذاری و جاسازی لوله‌ها یا کابل‌های الکتریکی درون زمین، زه‌کشی و کندن کانال‌های فاضلاب و کانال‌های آبرسانی، یا برای آماده‌سازی خندق جنگی استفاده می‌شود. خندق کن ها ممکن است در اندازه‌ها و سایزهای متفاوت باشند. از مدل‌های دستی و قابل حمل گرفته تا مدل‌های قابل اتصال به تراکتورها و اسکید لودرها (Skid Loaders) و مدل‌های قابل اتصال به ماشین‌آلات عمرانی سنگین را شامل می‌شوند.

برایخرید دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

آشنایی با انواع دریل واگن بادی
ادامه مطلب

کاربردهای ترنچر

انواع ترنچر چیست؟

ترنچرها در انواع و اندازه‌های مختلف توسط شرکت‌های ماشین‌سازی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای کندن زمین استفاده می‌شود. اما اینکه در هر مورد، از چه نوع ترنچری استفاده شود، به نوع زمین، سطح حفاری، سختی زمین، عرض و عمق مورد نیاز و برخی موارد  دیگر بستگی دارد. در ادامه برخی از پرکاربردترین انواع خندق کن را معرفی نموده و به بررسی ویژگی‌های هر یک خواهیم پرداخت.

3 عملکرد متفاوت ترنچرها چیست؟

  • نوع زنجیری؛
  • نوع گردونه ای؛
  • نوع ذوزنقه ای (ﻣﺎﺷﻴﻦ کانال کنی با مقطع ذوزنقه ای).
  • معرفی انواع مختلف ترنچرها

 ترنچرهای زنجیری

 در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺗﺮﻧﭽﺮ ﻋﺮض ﺣﻔﺎری ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻨﻈﻴﻢ و ﺗﻐﻴﻴﺮ اﺳﺖ، در اﻏﻠﺐ آﻧ ﻬﺎ دو ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ردﻳﻒ زاﺋﺪه ﻫﺎی ﺣﻔﺎری روی زﻧﺠﻴـﺮ تعبیه ﺷﺪه و ﺑﺎ ﺣﺮﻛﺖ زﻧﺠﻴﺮ ﻋﻤﻞ ﺣﻔﺎری ﺻﻮرت ﻣﻲ پذیرد. برخی از ویژگی های این نوع خندق کن ها عبارت اند از:

  • ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻛﻨﺘﺮل دستی و ﻳﺎ اتوماتیک؛
  • ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺬاری؛
  • ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺣﻔﺎری ﻫﻤﻪ ﻧﻮع ﺧﺎک ﺑﺠﺰ ﺳﻨﮓ؛
  •  توان بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ اسب بخار؛
  • قابلیت ﺣﻔﺎری ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﻖ ﻣﺎ ﺑﻴﻦ ۰/۶ الی ۵/۰ ﻣﺘﺮ.

برای فروش دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

ترنچرهای گردونه ای

 تفاوت ترنچر گردونه ای ﺑﺎ ﺗﺮﻧﭽﺮ زﻧﺠﻴﺮی در اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺗﺮﻧﭽﺮ ﮔﺮدوﻧﻪ ای عملیات خاکبرداری توسط یک ﺳﺮی جام های ﻛﻮچک ﺣﻔـﺎری که بر روی گردونه ای سوار هستند صورت می پذیرد. در صورتی که در ﻧﻮع زﻧﺠﻴﺮی همان طور که قبلاً اشاره گردید، زنجیری که روی آن زاﺋﺪه ﻫﺎی ﺣﻔﺎری ﺗﻌﺒﻴﻪ ﺷﺪه، اﻳﻦ ﻛﺎر را اﻧﺠﺎم ﻣﻲ دﻫﺪ.

 لازم به ذکر است ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺑﻜﺎر ﺑﺮده ﺷﺪه در اﻳﻦ ﺗﺮﻧﭽﺮﻫﺎ اﻏﻠﺐ ﻛﻬﻨﻪ و ﻗﺪیمی ﺗﺮ از ﺗﺮﻧﭽﺮﻫﺎی زﻧﺠﻴﺮی اﻣﺮوزی می باشد. ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ اﻧﺪازه ﺟﺎم ﻫﺎی اﻳﻦ ﻣﺎﺷﻴﻦ می ﺗﻮان ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﻫﺎیی ﺑﺎ ﻋﺮضﻫﺎی ﻣﺘﻔـﺎوت را ﺣﻔـﺎری نمود. اﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ اﻳﻨﻜﻪ ﻗﻄﺮ ﮔﺮدوﻧﻪ نوار نمی تواند از حد معینی تجاوز نماید عمق حفاری با محدودیت روبه رو است. برخی از ویژگی های این ماشین عبارت اند از:

  • چرخ زنجیری؛
  • ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﻤﻪ ﻧﻮع ﺧﺎک بع غیر از سنگ و ﻛﻨﮕﻠﻮﻣﺮا؛
  • ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺣﻔﺎری ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﻖ مابین ۱/۵ الی ۲/۵ متر؛
  • ﻋﺮض ﺣﻔﺎری ﺑﻴﻦ ۰/۴الی ۱/۲متر؛
  • با امکان لوله گذاری؛
  • توان بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ اسب بخار.

 ترنچر ذوزنقه ای چیست؟

اﻳﻦ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻧﻮع اﺻﻼح ﺷﺪه ای از ﻣﺎشین های ﺧﺎﻛﺒﺮداری اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻘﻄﻊ یک ﻛﺎﻧـﺎل ﻛﻮﭼـک را ﺑﺼـﻮرت ﻳﻜﺠـﺎ ﺧـﺎﻛﺒﺮداری می کند. یکی از ویژگی های شاخص این ترنچر آن است که ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﺎﻛﺒﺮداری اﻳﻦ ماشین ها می ﺗﻮاﻧﺪ حتی در زمین های ﻧﺎﻫﻤﻮار، ﺷﻴﺐ را ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﻨﺪ.

ترنچر چرخی

یک ترنچر چرخی یا همان چرخ‌ سنگ، از یک چرخ (صفحه دایره‌ای یا بیضی شکل) دندانه‌دار فولادی تشکیل شده‌ است. این مدل نسبت به خندق کن زنجیری هزینه‌های عملیاتی و نگهداری کمتری دارد و می‌تواند در انواع زمین‌ها و خاک‌های نرم یا سخت عملیات حفاری را انجام دهد.

 این زمین‌ها ممکن است همگن بوده (مانند سنگ، گل، لجن و شن و ماسه به هم فشرده و متراکم) یا ناهمگن باشند (مانند سنگ‌های شکسته یا شکافته‌شده، رسوبات و یا سنگ‌های یخچالی که سنگ و خاکى است که در اثر توده یخ غلتان جابجا و انباشته شده است).

انجام عملیات در انواع مختلف زمین و خاک برای خندق کن چرخی به این دلیل مقدور است که این دستگاه، مانند بیل مکانیکی خاک را کاملا از زمین جدا و جابجا کرده و به این طریق، زمین را حفاری می‌کند. در حالی که ترنچر زنجیری مانند دستگاه سوهان‌زنی، با سوهان زدن خاک، آن را جابجا می‌کند. به همین دلیل، این مدل ترنچر به بلوک‌های سنگ داخل خاک حساسیت کمتری نشان می‌دهد و نسبت به آن‌ها از مقاومت بهتری برخوردار است.

برای اجاره دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

وظیفه اصلی گل حفاری در حفاری چیست و چگونه انجام می شود ؟
ادامه مطلب

روش تهیه ترنچر چیست؟

ترنچرها بر اساس نوع عملکرد انواع مختلفی دارند، همچون: زنجیره ای، گردونه ای و ذوزنقه ای. دستگاه ترنچر، یک مکانیزم حفاری است که در جلوبندی مینی لودرها نصب شده و به عنوان برش دهنده آسفالت با عرض کم از آن استفاده می شود. برای تهیه این دستگاه حتما به سایت های معتبر مراجعه کنید، یکی از سایت های معتبر در این زمینه پارس راک است که سابقه ی طولانی در این حیطه دارد.