سرب یکی از فلزات مهم در صنعت است و استخراج آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای استخراج سرب از زمین نیاز به حفاری و کارهای بعد از آن وجود دارد. در این مطلب به نحوه حفاری و استخراج سرب از زمین پرداخته شده است.

برای فروش دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

حفاری و استخراج سرب

اهمیت فلز سرب

سرب یکی از فلزات مهم و ضروری برای صنایع گوناگونی مانند خودروسازی ، صنایع جنگی و دیگر موارد است. همچنین سرب یکی از اولین فلزاتی است که توسط بشر شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت. برای دست یافتن به این فلز نیاز است که زمین مورد حفاری قرار گیرد. این معادن باید با دقت حفر شوند. در قدیم برخی ها اعتقاد داشته اند که این فلز را می توان به طلا تبدیل کرد. و سرب یکی از سنگین ترین فلزات روی زمین است و استخراج آن از دل زمین یک چالش جدی است.

نحوه حفاری و استخراج سرب از زمین

برای استخراج سرب از زمین، در ابتدا باید محل دقیق آن در دل زمین مشخص شود تا سپس برای حفاری و استخراج اقدام شود. به منظور این کار باید رگه های سرب را در زمین پیدا کرد. سرب در معادن به شکل گالنا وجود دارد که همان سولفید سرب است.این سنگ معدن مهم ترین منبع سرب است.

برای خرید قطعات جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

برای پیدا کردن گالینا، از زمین شناسان باید استفاده شود. پس از آن که محل گالینا که معدن سرب است مشخص شد باید کارهای ابتدایی برای شروع حفاری صورت گیرد. نصب برخی دکل ها و استقرار برخی تجهیزات و ماشین ها لازم است. پس از آن که تمهیدات کار شروع شد، حفاری به صورت عمودی و افقی شروع می شود. این نوع حفاری دارای قطر و اندازه ای است که بتوان به راحتی وارد آن شد و کارهای استخراج را انجام داد. طول معدن های سرب تا کیلومترها نیز می رسد. دریل ها در کنار انسان ها شروع به کار می کنند و کار حفاری را به پیش می برند.

حفاری افقی چاه نفت چگونه انجام می شود؟
ادامه مطلب

آنها دیواره ها را سوراخ می کنند و به خوبی جلو می روند. در حین حفاری همه نکات باید رعایت شود. در برخی مواقع نیاز به انجام انفجارهایی است که دیواره ها را تخریب کند. در هنگام حفاری و جلو رفتن باید آب های زیرزمینی به خوبی تخلیه شوند تا از بروز سیل در معدن جلوگیری شود. افراد درون معدن به جلو می روند و کار حفاری را از طریق ماشین های مخصوص جلو می برند.

برای اورهال جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

شکل انجام حفاری و استخراج سرب

دقت داشته باشید حفاری به شکلی انجام می شود که ایمنی معدن تامین شود. قطر حفاری به اندازه ای است که ماشین ها و تجهیزات مربوط به استخراج و حفاری بتوانند به راحتی وارد و خارج شوند. تونل های حفاری به خوبی ایجاد می شوند و افراد درون معدن به دنبال رسیدن به رگه های گالینا یا همان معدن سرب هستند. زمانی که آن را پیدا کنند با انفجارهایی آن ها را از دل دیواره ها جدا می کنند و سپس کامیون های کمپرسی ها و لودرها وارد تونل های حفاری شده و سنگ ها را بار می کنند.

این کامیون ها باید سنگ های معدن سرب را به سطح زمین برسانند تا به کارخانه بروند. همچنین این کامیون ها در مسیرهای مشخصی حرکت می کنند. سنگ های معدن وارد سنگ شکن های بزرگی می شوند که آنها را به سنگ های ریزتری تبدیل می کنند. پس از آن که این کار انجام شد سنگ های اماده شده درون مخزن هایی قرار گرفته می شود که به سطح زمین می روند.

برای حفاری ساختمان خاکبرداری دستی بهتر است یا ماشینی ؟
ادامه مطلب

در یک معدن سرب که از طریق حفاری های دقیق( عمودی و افقی) ایجاد شده است روزانه مخزن های زیادی از دل زمین بیرون می آیند که صدها تن سنگ را به سطح زمین می آورند. این مخزن ها خرده سنگ ها را به دورن یک قیف بزرگ می ریزند و قیف هم آنها را روانه تسمه نقاله می کند.

برای سرویس جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

سنگ معدن

حالاچندین تن سنگ معدن در اختیار داریم که باید از دل آنها سرب را بیرون بکشیم. برای این کار باید سرب را از دیگر سنگ ها جدا کنیم . به منظور این کار در ابتدا مخلوطی از مواد روغنی که با نام زانتات شناخته می شوند روی این سنگ های خرد شده ریخته می شود. سنگ های چرب شده به درون آسیابهای چرخان بزرگی می روند. این استوانه های بزرگ سنگ ها را به ماده ای آبکی تبدیل می کند. پس از انجام این کار ماده آبکی به مخزن شناورساز فرستاده می شود.

این مخزن مانند یک جکوزی بسیار عمل می کنندو آب و حباب را با فشار بیرون می دهد. مواد شیمیایی زانتات چرب ، جذب سولفید سرب می شوند اما آب آنها را دفع می کند. برای همین روغن، سولفید سرب به شکل کف سیاه را به سطح جکوزی می آورد. در مرحله بعد چندین صافی بزرگ چرخان از میان ماده لزج و سیاه عبور داده می شوند. مکنده پرقدرتی که درون صفحات قرار دارد آب را به همراه روغن می مکد. مکنده در جهت عکس، سولفید سرب را خشک کرده و به پودر تبدیل می کند.

آشنایی با مهم ترین دستگاه‌های حفاری ضربه ای
ادامه مطلب

سولفید سرب خالص

حالا شما سولفید سرب خالصی دارد که به شکل پودر است. در مرحله بعد باید آنها را ذوب کرد و سرب را از سولفید جدا نمود. برای ذوب کردن سولفید سرب، کوره های بزرگ با دمای بالا وجود دارند که به خوبی کار را انجام می دهند. سولفید به شکل گاز خارج می شود و سرب به شکل مذاب از کوره خارج می شود. این سرب مذاب را درون دیگچه هایی می ریزند تا خنک شود. با خنک شدن، روی دیگچه سرباره ( ناخالصی موجود در سرب مذاب) به وجود می آید و در زیر سرباره سرب خالصی وجود دارد که می توان از ان در صنایع مختلف بهره برد.

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

چند نکته :

1.در زمان حفاری نکات ایمنی باید حتما به دقت رعایت شود. هر گونه اشتباه در حفاری معادن سرب می تواند منجر به آسیب های جانی و مالی شود.

2.حفاری ها برای استخراج سرب از زمین در خیلی از مواقع به شکل افقی انجام می شود و در خیلی از مواقع نیز به شکل عمودی است. برای حفر یک معدن سرب به هر دوی آنها نیاز است.

3.استخراج سرب از زمین می تواند ماه ها طول بکشد چون نیاز به حفاری های طولانی و دقیق و حفر کیلومترها در دل زمین است.