تکنولوژی حفاری همواره در حال پیشرفت است و ما امروزه شاهد رشد بیشتر در زمینه حفاری در صنعت نفت و گاز هستیم. حفاری در حال حار با متد ها و در انواع مختلفی در جهان انجام می شود، در گذشته حفاری به صورت دستی صورت می گرفت ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی حفاری به شکل هیدرولیکی و کاملا برقی انجام می شود.

معرفی مختصر تکنولوژی حفاری

نمونه های پیشرفته در حفاری

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

تکنولوژی حفاری افقی:

این حفاری که حفاری جهت دار نیز نامیده می شود در جهت حفاری منابع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش حفاری حفاری تا نزدیک به شیبی که نزدیک به حفاری افقی است ادامه می یابد.

انجام حفاری به صورت افقی کمی گران ولی اما بسیار سود آور است و به وسیله این روش می تواند چاه های زیادی را حفر کرد. با انجام حفاری افقی می توان با حفر یک چاه چندین چاه مثلا 6 تا 7 حلقه چاه را را حفاری کرد و به منابع نفت و گاز بیشتری دسترسی یافت.

این تکنولوژی مزیت های فراوانی از جمله نیاز شما را به جاده های دسترسی، مسیر های خط لوله، پد های چاه کاهش می دهد.

به طور کلی یکی از دلایل استفاده از روش حفاری افقی بهبود تولید نفت می باشد، در غیر اینصورت استفاده از این روش در حفاری هزینه بالایی دارد و مقرون به صرفه نیست. 

تکنولوژی حفاری چند جانبه:

منابع نفت و گاز در لایه های متفاوت و جداگانه ای از عمق زمین قرار دارند. در حفاری چند جانبه از چاه اصلی جدا شده و از منابع نفتی در اعماق مختلف بهره برداری می شود. با استفاده از این روش دیگر نیازی به حفاری چندین چاه نیست ولی در عوض تولید افزایش یافته است. 

چاه چند جانبه در واقع یک چاه است با چندین چاه از آن منشعب شده است. حفاری چند جانبه دارای ساختار های متفاوتی می باشند که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

ساختار حفاری چندجانبه
  1. چاه های چند شاخه
  2. چاه چنگالی
  3. چاه های چند جانبه که از یک چاه افقی منشعب شده است.
  4. چاه های چند جانبه منشعب شده از یک چاه عمودی 
  5. چاه ها ی با انشعابات متفاوت و در دو طرف مخالف

البته چاههای چند جانبه دارای مزیت های زیادی است بعضی از این مزایا مانند:

برای دریافت انواع خدمات مربوط به جامبو دریل حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

روش های استخراج روی از معادن
ادامه مطلب
مزایا چاه های چندجانبه
  • هزینه حفاری در این نوع چاه ها بر خلاف چاه های افقی کمتر می باشد. 
  • مخازن را بهتر و راحتتر می توان مدیریت کرد.
  • کمک به افزایش ذخایر قابل بازیافت

به طور کلی استفاده از حفاری چند جانبه دارای مزایای بیشتری نسبت به معایب آن می باشد. و از این تکنولوژی حفاری به صورت کارآمد تری در حفاری استفاده می شود.

اما به هر حال زمینی که قرار است در آن حفاری انجام شود باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرد. مخازن کم عمق بهترین گزینه برای انجام چاه های افقی می باشند. 

تکنولوژی حفاری دسترسی گسترده:

این مدل از حفاری با وجود اینکه بسیار هزینه بر و گران است اما دارای مزایای خوبی مانند کاهش نیاز به بعضی تجهیزات فرعی می باشد.

دلیل این مزیت خوب این است که با استفاده از میدان های ماهواره ای و به خصوص میدان هایی که به ساحل نزدیک است موجب کاهش آسیب به محیط زیست میگردد.

حفاری از نوع دسترسی گسترده یکی از تکنولوژی های پیشرفته در زمینه حفاری می باشد، زیرا دارای مزایایی از جمله استفاده و بهره برداری از ذخایری که از دکل های نفتی فاصله زیادی دارند و همچنین دستیابی به ذخایر نفتی که با استفاده از حفاری عمودی دسترسی به آنها سخت است می توان به راحتی با استفاده از این روش حفاری بسیار سود برد. 

حفاری خودکار:

حفاری نوع خودکار یکی از تکنولوژی های عالی در زمینه حفاری به شمار می رود. بعضی منابع مانند زغال سنگ و گاز شل جهت بهره برداری نیاز به حفر چاه های متعددی دارند. این روش روشی کاملا مقرون به صرفه است. تکنولوژی حفاری خود کار دارای مزایای زیادی از جمله موارد زیر می باشد:

  • سرعت بیشتر در انجام کار
  • بازدهی و بهره برداری بالاتر
  • ایمنی بالا
  • عدم استفاده از نیروی کار بیشتر

استفاده از تکنولوژی های جدید در حفاری دارای مزیت های فراوانی است. برای دستیابی به منابع بیشتر باید حفره های وسیع تری را حفاری کرد، زیرا باید مواد بیشتری را جابجا کنند. همچنین با استفاده از تکنولوژی جدید حفاری نیاز کمتری به گل حفاری و سیمان می باشد. 

برای اجاره دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

اسکریپر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
ادامه مطلب