سیستم کنترل فوران چاه چیست؟ فوران گیرها در موقعیتی مورد استفاده قرار می گیرند که در حین حفاری به سازنده ای برخورد کنیم، که فشار آن از فشار حاصل از ستون گل چاه بیشتر باشد. حال این سیالات ممکن است آب، گاز یا نفت باشد. این سیالات بعد از مدت زمانی به بالا می آید و اگر اقدامی صورت نگیرد، باعث ایجاد خسارات فراوانی از جمله مالی و جانی می گردد. 

برای خرید قطعات دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

منظور از لزوم فوران گیر در سیستم کنترل فوران چاه چیست؟

در ادامه شرایط ذکر شده در مورد “سیستم کنترل فوران چاه چیست” به این فکر کنید که این سیال گاز باشد به مراتب خطر آن چندین برابر است. گاز به محض اینکه به سطح زمین نزدیک می شود، حجم آن نیز افزایش می یابد و اگر در نزدیکی چاه موتور های دکل وجود داشته باشد، خطر آتش سوزی وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از این خطرات احتمالی از تجهیزاتی استفاده می گردد. 

عملکرد سیستم کنترل فوران چاه چیست؟

فوران چاه ممکن است در حین حفاری، راندن لوله های جداری و غیره رخ دهد. به نظر شما چه کاری می توان در زمینه موضوع “سیستم کنترل فوران چاه چیست” انجام داد؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که دهانه حفاری و حلقه ای چاه را ایمن کنیم، همچنین در حین حفاری float valve (شیر یکطرفه) و درون حلقه های چاه از bit sub و safety valve زیر Kelly استفاده شود تا ایمنی چاه بیشتر شود. 

برای سرویس جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

حفاری افقی چاه نفت چگونه انجام می شود؟
ادامه مطلب

در زمان راندن لوله های جداری باید از یک safety valve استفاده شود. این ابزار بر سر لوله ها بسته می شود تا از فوران چاه جلوگیری کند. قسمت اصلی سیستم کنترل قسمت فوران گیر آن است. شیرهای فوران گیر معمولا شیرهایی هستند که فشار بالا را می توانند تحمل کنند. 

مثلا در دکل هایی که روی خشکی هستند فوران گیرها در زیر سکوی حفاری قرار دارد ولی در دکل های شناور روی بستر دریا واقع شده اند. در هر دو حالت شیرهای فوران گیر به صورت هیدرولیکی باز و بسته می شوند. 

آشنایی با انواع فوران گیر

دو نوع فوران گیر داریم که در اینجا به شرح آن ها می پردازیم:

انواع سیستم کنترل فوران چاه چیست؟

فوران گیر دالیزی

فوران گیر دالیزی یا سیستم کنترل فوران چاه چیست؟ به این فوران گیر هایدرل نیز گفته می شود. Hydril اسم شرکت تولید کننده آن است، هایدرل دارای یک قسمت لاستیکی است که که روغن به پشت آن فشار وارد کرده و موجب بسته شدن لوله درون چاه می شود و همچنین اطراف لوله را کاملا می پوشاند. 

این وسیله روی هر سایز از لوله قابل بسته شدن است، با بستن این ابزار روی لوله ها امکان حرکت لوله ها به سمت بالا و پایین و همچنین چرخش آن ها وجود دارد. در صورت عدم وجود ستون های حفاری درون چاه فوران گیر به طور کامل در چاه را می بندد. 

فوران گیر زبانه ای

این فوران گیر دارای دو زبانه است که روی لوله بسته می شود. این فوران گیر دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

برای خرید جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

دستگاه حفاری روتاری و کاربردهای آن
ادامه مطلب

شیر فوران گیر کور

عملکرد شیر فوران گیر کور در  سیستم کنترل فوران چاه چیست؟ از این نوع فورانگیر زمانی استفاده می شود که رشته حفاری درون چاه قرار نداشته باشد. زیرا جایگاهی برای قرار گرفته لوله ها روی زبانه ها در نظر گرفته نشده است. در صورتی که لوله ای درون چاه موجود داشته باشد، با قرار دادن فوران گیر روی آن باعث له شدن لوله می گردد. 

شیر فوران گیر از نوع shear

این وسیله نیز در زمانی که رشته حفاری درون چاه قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در مواقعی هیچ کدام از فوران گیرها نتوانند جلوی وقوع فوران را بگیرند، استفاده از shear رشته لوله درون چاه بریده می شود و درون چاه می افتد. معمولا از این فوران گیر برای چاه های اکتشافی استفاده می گردد. 

شیر فوران گیر pipe ram

در مواقعی که رشته حفاری و جداری درون چاه باشد از این فوران گیر استفاده می شود و این کار بدون هیچ گونه آسیبی به لوله انجام می شود. سوالی که مطرح می شود این است که چرا فوران اتفاق می افتد؟ برخی از دلایل فوران چاه عبارتند از: وزن کم گل، مکش و پرکردن چاه در هنگام لوله بالا. ولی فوران چاه علائمی را به همراه دارد که با دانستن آن می توان از وقوع حادثه جلوگیری کرد:

  • سرعت بالای لوله حفاری به سطح چاه؛
  • پر نکردن چاه به اندازه کافی در هنگام لوله بالا؛
  • مشاهده هر گونه گل آب زده و یا گاز زده؛
  • کاهش فشار پمپاژ؛
  • افزایش حجم گل در تانک ها؛
  • کاهش وزن بر روی مته؛
  • افزایش تعداد ضربان در پمپ ها.

برای اورهال جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

محدودیت ها و مزایای استفاده از جامبو دریل
ادامه مطلب

با مطالعه این مقاله در رابطه با “سیستم کنترل فوران چاه چیست” در فرایند حفاری چاه می توان به ضرورت بالای این ابزار پی برد.