چاه آب  در واقع گودالی است که حفر می شود تا در انتهای آن به آب برسید. با حفر چاه افراد به سفره های آب زیر زمین دست پیدا می کنند. چاه های آب از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از چاه های آب برای مصارف نوشیدنی و کشاورزی و دیگر موارد به خوبی استفاده می شود. از زمان های گذشته حفاری چاه آب از اهمیت برخوردار بوده است. در این مطلب درباره روش حفاری چاه آب با دستگاه ضربه ای توضیحاتی داده شده است.

برای اجاره دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

امروزه برای حفاری چاه آب می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. برای این کار هم دستگاه ها و تجهیزات مختلفی وجود دارد. یکی از روش های حفاری چاه آب، حفاری ضربه ای می باشد. این نوع روش مزیت های خودش را دارد و می توان به خوبی از آن استفاده کرد. در روش حفاری چاه آب ضربه ای از دستگاه ضربه ای استفاده می شود. در این مطلب درباره روش حفاری چاه آب با دستگاه ضربه ای توضیحاتی داده شده است. 

روش حفاری ضربه ای چاه آب چیست؟ 

در طول تاریخ، انسان همواره به دنبال آب بوده است چون اهمیت بالایی داشته است. کشور ایران یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه حفاری چاه آب و حفر قنات بوده است. در گذشته چاه ها به صورت دستی حفر می شده اند اما امروزه این کار از طریق دستگاه ها و تجهیزات انجام می شود. امروزه از روش های مختلفی برای حفاری چاه آب استفاده می شود. حفاری مکانیکی که حفاری رایجی است از طریق روش های حفاری ضربه ای و دورانی انجام می شود. 

اجاره جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

آشنایی با انواع روش های مکانیزه حفاری معادن
ادامه مطلب

روش حفاری ضربه ای از طریق دستگاه ضربه ای انجام می شود. در این روش، مته دستگاه حفاری که به شکل یک استوانه بلند و سنگین است به شکل مداوم از کف چاه تا ارتفاع خاصی بالا آورده می شود و رها می شود تا ضربه را وارد کند. ضربه ای که از این طریق وارد می شود باعث می شود تا سنگها خرد شوند و حفاری جلو برود. ضربات باعث می شوند تا سازندهای کف چاه خرد شوند. خرده های حفاری نیز از طریق گل کش بیرون می آید. 

برای خرید جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

دستگاه ضربه ای حفاری معمولا روی یک کامیون سوار می شود و به خوبی می تواند کار حفاری را پیش ببرد. هر چقدر که سنگ ها و زمین مورد نظر برای حفاری نرم تر باشد، کار حفاری چاه سریع تر تمام می شود. با این روش حفاری می توان چاه هایی با طول ده ها متر حفر کرد. در برخی موارد تا کمی بیش از 100 متر هم می توان توسط دستگاه ضربه ای، چاه حفر کرد.

مزیت های روش حفاری ضربه ای

اما این نوع روش حفاری چه مزیت هایی دارد؟ این روش می تواند مزیت های متعددی باشد. یکی از مزیت های آن اینست که هزینه زیادی ندارد و هزینه آن از روش حفاری ضربه کمتر است. مزیت دیگر این نوع حفاری با دستگاه ضربه ای اینست که نمونه گیری بدون گل انجام می شود. با این نوع روش حفاری می توان به خوبی تغییرات ایستایی را به خوبی اندازه گیری کرد. هم چنین با حفاری چاه آب با دستگاه ضربه ای در هنگام عبور از لایه های آبدار می توان به خوبی نمونه گیری کرد. 

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

آشنایی با انواع دستگاه حفاری قابل حمل
ادامه مطلب

همان طور که می بینید مزیت های مختلفی برای این نوع روش های حفاری وجود دارد. البته باید گفت که این روش دارای معایبی نیز هست. یکی از عیب های  این نوع حفاری این است که سرعت حفاری آن پایین است. عیب دیگر این روش حفاری این است که عمق حفاری کم و محدودی دارد. با افزایش عمق حفاری، بیرون کشیدن لوله ها و لوله گذاری باعث ایجاد مشکلاتی می شود. 

روش حفاری چرخشی

نوع دیگری از روش حفاری، حفاری چرخشی می باشد. در این روش حفاری، مته با چرخش وحرکت به سمت جلو باعث حفاری می شود. در این روش به یک ماده مخصوص به نام گل حفاری نیاز است. این ماده( یا یک ماده فوم مانند خاص دیگر) در زمانی که مته در حال چرخش است از داخل سرمته در کف چاه وارد چاه می شود و از بالای آن خارج می شود. با این کار نوک مته خنک می شود وذرات خرده های حفاری را از داخل چاه خارج می کند. 

برای سرویس جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

پس از آن که حفاری تمام شد جداره چاه شسته می شود تا گل حفاری و مانده خرده های حفاری شسته شود. پس از پایان یافتن عملیات حفاری برای جلوگیری کردن از ریزش دیواره چاه، لوله جدار فلزی درون چاه قرار می گیرد. از این روش می توان به خوبی برای حفر چاه در رسوبات ریزدانه و ریزشی مناسب است. با این روش می توان چاه هایی عمیق حفر کرد. روش حفاری چرخشی از روش حفاری ضربه ای گران تر است. 

نتیجه گیری

حفاری چاه آب از زمان های قدیم مهم بوده است. حفاری به روش های مختلفی می تواند انجام شود. یکی از این روش ها روش حفاری چاه آب با دستگاه ضربه ای می باشد. در این روش، دستگاه با ضربه زدن کار حفاری را انجام می دهد و در عمق زمین به پیش می رود. با این روش می توان تا ده ها متر در دل زمین برای رسیدن به آب حفاری کرد. این روش حفاری هزینه کمتری از دیگر روش که حفاری چرخشی می باشد دارد.

برای خرید قطعات جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

مفاهیم مهندسی در مورد حفاری معدن
ادامه مطلب

بنابراین در زمانی که می خواهید نوع حفاری را انتخاب کنید با همه جوانب را از پیش در نظر بگیرید. به طور کلی این نوع روش حفاری برای حفره چاه آب در رسوبات دانه درشت و بدون ریزش مناسب است. اگر جداره چاه ریزشی باشد باید از روش حفاری چرخشی استفاده کرد. 

برای خرید دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

امروزه شرکت های متعددی در زمینه حفاری چاه آب فعالیت دارند. یکی از این شرکت ها، شرکت پارس راک است. این شرکت با تجهیزاتی که دارد می تواند به خوبی انواع حفاری ها را انجام دهد. این شرکت با سالها تخصص و تجربه در این زمینه می تواند خدمات بسیار خوبی را عرضه کند. شما می توانید انواع دستگاه های حفاری را از این شرکت با قیمتی مناسب خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با پارس راک ارتباط بگیرید.