روی یکی از مواد معدنی ارزشمندی می باشد که در طبیعت و به طور متمرکز در کانسارها استخراج می شود. کانسارهایی که این ماده معدنی را در قلب خود جای داده باشند ارزش اقتصادی بالایی دارند. به ویژه در این روزها که تحقیقات حاکی از رو به اتمام رفتن این ماده معدنی در طبیعت می باشد به نحوی که تا چند سال آینده با کمبود عرضه این عنصر روبرو خواهیم شد. کشور ایران یکی از کشورهایی ست که معادن روی در آن به صورت پراکنده و البته در حجم بالا وجود دارد. آماری که از معادن روی در دسترس است حاکی از این است که 80 درصد این معادن در زیر زمین، 8 درصد آن به شکل روباز و 12 درصد به صورت ترکیبی در طبیعت استقرار یافته اند. با این حال عمده بهره وری روی از معادن زیرزمینی با حجم تولید 64 درصد می باشد و رتبه های بعدی به معادن ترکیبی و روباز با حجم تولید 15 و 12 درصد تعلق می گیرد. در ادامه با روش های استخراج روی از معادن بیشتر آشنا خواهیم شد. بنابراین همراه ما باشید.

برای خرید جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

روش استخراج روی از معادن به چه عاملی بستگی دارد؟

هر چند که روش های استخراج روی عمدتا در قالب روش های زیرزمینی است با این حال معدن انگوران بزرگترین معدن روی ایران است و روش استخراج روی در آن به روش روباز می باشد. به طور کلی آنچه که تعیین کننده روش استخراج روی می باشد، عمق کانسار است که شامل دو روش سطحی و زیرزمینی می شود. خصوصیات ژئوفیزیکی هر کانسار تعیین می کند که کدام روش را باید برای استخراج روی پیاده سازی کرد.

استخراج روی به روش زیرزمینی

برای استخراج روی به روش زیرزمینی در ابتدا اقدام به حفر تونل های موازی می نمایند تا مسیر دسترسی به کانسار هموار شود. بعد ای ایجاد مسیر هموار، حفاری در عمق های مختلفی از کانسار صورت می پذیرد و عناصر بهره وری شده از طریق چاه های مختلف به بیرون منتقل می شوند. روش اتاق و پایه یکی از روش های پر کاربرد و متداول استخراج روی به شکل زیرزمینی می باشد. این روش عمدتا برای استخراج روی از کانسارهای بسیار بزرگ و لایه ای به کار گرفته می شود. در ادامه روش اتاق و پایه را به طور مفهومی شرح داده ایم.

همه چیز درباره ترنچر
ادامه مطلب

برای فروش دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

استخراج روی به روش روباز

در استخراج روی به روش روباز عمدتا اولین نقطه برای شروع بهره وری نقطه ای انتخاب می شود که میزان باطله برداری در آن نقطه در حداقل قرار داشته باشد. این موضوع به شرایط توپوگرافی و محدودیت های موجود بستگی دارد. باطله ها بعد از برداشت باید به مکانی دور از معدن منتقل شوند. از این باطله ها عمدتا در جاده سازی، ترمیم جاده ها و پر کردن گودال ها استفاده می شود و مابقی آن باید منهدم گردد. استخراج روی به روش روباز هزینه زیادی را شامل می شود اما میزان تولید بالایی را در بر دارد.

از مهمترین مزیت های این روش استخراج روی می توان به تولید بالا به ازای هر پرسنل و هزینه استخراج پایین به ازای هر تن استخراج ماده معدنی می باشد. از این روش استخراج برای معادن بسیار بزرگ با ظرفیت بالا استفاده می شود و استخراج به طور غیر پیوسته انجام می شود. شاول و تراک از جمله مهمترین تجهیزات مورد استفاده در استخراج روی از معادن روباز دنیا هستند.

روش اتاق و پایه برای استخراج روی از معادن

از روش اتاق و پایه برای استخراج بسیاری از عناصر و مواد معدنی چون آهن، سرب، بوراکس، پتاس و اورانیوم استفاده می شود و روی هم یکی از این عناصر می باشد. در این روش زیرزمینی احتیاجی به سیستم های نگهداری مصنوعی وجود ندارد. استخراج روی به روش اتاق و پایه بدین شکل است که ماده معدنی در قالب اتاق هایی مکعبی شکل استخراج می شود و قسمتی از آن برای نگهداری سقف به شکل پایه جاگذاری می شود بنابراین نگهدارنده طبیعی است.

حفاری سنگ های سخت با چه تجهیزاتی انجام می شود
ادامه مطلب

حوزه های استخراج شده در این روش همچون اتاق هایی راست گوشه در فاصله های منظم از هم قرار دارند و اگر سطح مقطع افقی را از فاصله ای دور نگاه کنید یک سطح شطرنجی مشاهده خواهید کرد. در این روش استخراج مقدار ماده معدنی که باقی خواهد ماند بسیار قابل توجه است و این مقدار گاها به نیمی از ذخیره می رسد. از روش استخراج اتاق و پایه برای بهره وری معادن روی در کانسارهایی استفاده می شود که دارای ساختاری لایه ای، مسطح و کم شیب هستند.

برای دریافت انواع خدمات مربوط به جامبو دریل حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

از مهمترین نکاتی که در روش استخراج اتاق و پایه باید بدان توجه شود ابعاد فضای استخراجی می باشد. ضخامت کانسار باید برابر با ارتفاع فضا باشد. این مورد تنها در صورتی نقض می شود که صخامت کانسار کم باشد و امکان عبور و مرور تجهیزات مکانیزه وجود نداشته باشد. از مهمترین مزایای روش استخراج اتاق و پایه می توان به مواردی چون راندمان و بهره وری بالا در تولید روی اشاره کرد. این روش هزینه استخراج بالایی ندارد، بهره وری زیادی ایجاد می کند، نیاز به نیروی انسانی در آن بسیار کمتر از سایر روش هاست، شرایط تهویه مناسب می باشد، قابلیت انطباق با شرایط مختلف سقف را دارد، روند اجرای آن سهل و ساده است، می توان در افق های چندگانه آن را به شکل همزمان اجرا کرد، ماده معدنی به دست آمده در آن قابل توجه است و تعویض و جابجا نمودن قطعات در آن ساده می باشد.

عملیات حفاری و تزریق چیست و به چه منظوری انجام می شود؟
ادامه مطلب

روش کرسی چینی به غیر برای استخراج روی

روش کرسی چینی به غیر روشی بسیار پر هزینه به شکل روباز می باشد که از آن برای استخراج روی استفاده می شود و عمدتا در مواردی استفاده می شود که عیار ماده معدنی بسیار بالا باشد تا هزینه ها جبران گردد. فرآیند استخراج روی در این روش شامل مراحلی چون حفاری، آتشباری و جابجا کردن مواد معدنی و سنگ های استخراج شده می باشد. در مرحله حفاری از روش های حفاری ضربه ای و هوای فشرده استفاده می شود و برای اجرای مرحله آتشباری از مواد آتش زا استفاده می کنند که انفجارهای کوچک را شکل می دهد.

چنانچه قصد داشته باشند در چند نقطه مختلف حفاری را صورت دهند از دستگاه های حفاری مناسب با چرخ های رنجری و لاستیکی استفاده می کنند البته این کار تنها در کانسارهای افقی امکانپذیر است. مواد معدنی استخراج شده در این روش توسط دستگاه های لودر و بیل های مکانیکی بارگیری می شوند و عملیات باربری توسط واگن های خاک کشی الکتریکی و دیزلی یا لوکوموتیوهای هوای فشرده صورت می پذیرد. با این حال بهتر است که از دستگاه هایی با توان بارگیری در مسافت های طولانی استفاده شود.

برای اورهال جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

برای استخراج روی از معادن می توان از روش های مختلف استفاده کرد که این روش ها در قالب دو دسته کلی روباز و زیرزمینی قرار می گیرند. آنچه که تعیین کننده نوع روش استخراج روی می باشد شرایط ژئوفیزیکی معدن، عیار ماده معدنی و نوع کانسار است. از جمله روش های استخراج روی که کاربرد بیشتری در سطح دنیا دارند می توان به روش اتاق و پایه، متد انبارداری و روش کرسی چینی به غیر اشاره کرد.