دکل حفاری (Drilling Rig)  نوعی ماشین است که برای ساخت‌وساز از آن استفاده می‌شود. کار اصلی این دستگاه ایجاد گودال در سطح زمین است. این ماشین‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته شده است. دکل حفاری می‌تواند آنقدر کوچک باشد که به‌راحتی با دست بتوان آن را جابه‌جا کرد یا آنقدر بزرگ باشد که برای حفاری چا‌های آب، چاه نفت یا چاه استخراج گاز طبیعی از آن استفاده شود.

دکل‌های حفاری در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود. گاهی دکل های حفاری برای کندن سطح زمین به کار برده می شوند.دکل های حفاری اغلب قابل حمل هستند و گاهی برای انجام عملیات به یک نفر شخص و در مواردی نیز به یک تیم برای انجام آن نیاز می باشد. حفاری نیز از هر نوعی که باشد چه حفاری در خشکی و چه حفاری در دریا گاها در سطح زمین و گاهی در عمق زمین انجام می شود.

انواع دکل های حفاری سطحی

این عمل بستگی به عوامل مختلفی دارد و با توجه به آن دکل مناسب انتخاب می شود. در اینجا به معرفی انواع دکل های حفاری که بعضا برای حفاری سطح زمین نیز به کار برده می شوند اشاره می کنیم: دکل حفاری چرخشی که هم در خشکی و هم در دریا به کار برده می شود. برای تعمیر دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

دکل حفاری چرخشی در خشکی 

دکل‌های حفاری در خشکی به دو دسته ثابت و سیار تقسیم می‌شوند. دکل‌های سیار نیز دارای دو دسته هستند که عبارتند از دکل‌های Portable Mast و دسته چاقویی (Jacknife).مدل Portable Mast را با استفاده از کامیون به محل مورد نظر می‌برند و بعد از رسیدن به مقصد بازو‌های هیدرولیکی را برپا می‌کنند. از این نوع دکل برای حفر چاه‌های کم عمق استفاده می‌کنند.در گذشته، برخلاف امروز استفاده از دکل‌های ثابت بیشتر بوده است.

دلیل اصلی استفاده کمتر از این نوع دکل این است که زمانی که حفر چاه تمام می‌شود، دکل در محل حفر چاه باقی می‌ماند.در دنیای امروز اکثر چاه‌های گاز و نفت با استفاده از دکل دسته چاقویی حفاری می‌شوند. اجزای تشکیل‌دهنده دکل به‌صورت قطعه قطعه به محل حفاری فرستاده می‌شوند و در محل حفر چاه با استفاده از پین‌های مخصوص، قطعات را بهم متصل می‌کنند.

دکل حفاری چرخشی در دریا

دکل حفاری دریایی که خودش زیرمجموعه دکل حفاری چرخشی است دارای دو زیر شاخه اصلی است که بر اساس نحوه استقرار این دکل‌ها در کف دریا تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر به کف دریا چسبیده باشند، در دسته ثابت و اگر به کف دریا متصل نباشند، در دسته شناور قرار می‌گیرند. برای اجاره دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

سرویس و نگهداری جامبو دریل
ادامه مطلب

این نوع دکل حفاری دو نوع مختلف را شامل می‌شود که یکی از آن‌ها دکل حفاری نیمه‌شناور (Semi Submersible) و نوع دیگرش دکل کشتی حفاری (Drillship) است. از دکل نیمه‌شناور در آب‌های خیلی عمیق (با عمق حدودی 600 فوت) که رسیدن پایه‌های دکل به کف دریا یا سخت است یا امکانش وجود ندارد استفاده می‌شود. از این نوع دکل برای قسمت‌هایی که تلاطم امواج دریا خیلی زیاد است هم استفاده می‌شود.

پایه‌های دکل شناور به کف دریا متصل نیست.کشتی حفاری (Drillship) در اصل یک کشتی خیلی بزرگ است که دکل و تجهیزات مربوط به حفاری داخل آن قرار دارد. از این مدل حفاری در مناطقی که دریا آرام است و تلاطم امواج ندارد، استفاده می‌شود.

دکل ثابت : دکل ثابت (Bottom Support) با استفاده از پایه‌هایش به کف دریا وصل می‌شود. برای استفاده از این روش حفاری باید عمق آب کمتر از 35 فوت باشد. این دکل شامل ۳ دسته سکو زیر می‌باشد:

Jack up: دکل Jack up به وسیله یدک‌کش به محل حفاری برده می‌شود و پس ‌از آن پایه‌های دکل با کمک جک‌های هیدرولیکی به کف دریا متصل می‌شود. این نوع دکل برای منطقه طوفانی که تلاطم امواج دریا بسیار زیاد است، استفاده می‌شود. برای خرید قطعات دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

Platform: دکل Barge برای قسمت‌هایی از دریا که دارای عمق کم (حداکثر عمق 20 فوت) است یا دارای قسمت باتلاقی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Barge: دکل Platform سازه سکو مانندی در وسط دریاست که دارای ۲ نوع مختلف است:

  • مدل Self Contained که خودش دارای دکل حفاری می‌باشد.
  • مدل Tender که این مدل فاقد دکل است و برای برای انجام عمل حفاری باید دکل را روی سکو سوار کرد.

حفاری ضربه ای :دریل های ضربه ای به عنوان سیستم های ضربه ای نیز شناخته می شوند. این دستگاه ها بسیار ساده هستند و برای مطالعات مربوط به یافتن و حفر چاه آب مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین کاربرد این تجهیزات حفاری چاه های حاوی سنگ سخت است. نحوه کار این دستگاه بدین صورت است که ابتدا با مته (ترپان) سنگ را می شکند.

مته به طور منظم از ارتفاع معینی به داخل سنگ پایین می آید. این دستگاه از 4 تیرک و یک ستون تشکیل شده که سر مته به وسیله کشنده به آن آویزان می شود. دکل قابل تعویض است و میتوان آن را به طور دائم به کامیون وصل کرد. نکته مهم در این مرحله این است که دکل ها باید روی بلوک های بتنی با مفتول های محکم نگه داشته شوند. برای اجاره جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

خدمات حفاری با جامبو دریل چیست؟
ادامه مطلب

باید مشخص کنیم که چه نوع خاکی برای عملیات مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به نوع خاک، می توان از انواع مختلفی از دستگاه های حفاری استفاده کرد: دکل حفاری چرخشی، دکل حفاری ضربه ای، دکل حفاری سوراخ، دکل حفاری (با چکش) و غیره.برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید باید بدانید که آیا بیل مکانیکی برای کارهای سنگین استفاده می شود یا برای کارهای ایستاده.

همچنین باید توضیح دهید که آیا می‌خواهید از جدیدترین نوآوری‌ها استفاده کنید یا دستگاهی را ترجیح می‌دهید که سال‌ها امتحانش را پس داده باشد؟قابلیت اطمینان و سهولت استفاده از مسائل مهمی هستند که مستقیماً به هم مرتبط هستند و باید به آنها پرداخته شود. یک دستگاه قابل اعتماد و آسان برای استفاده، اگر طبق توصیه سازنده استفاده شود، ایمنی مصرف کننده را افزایش می دهد.

همچنین مهم است که نوع حرکت مورد نیاز خود را تعریف کنید. سکوهای خزنده خودکششی و سکوهای سوار بر کامیون یا سکوهای تریلر که باید توسط ژنراتور یا کامیونی که آنها را می کشد تغذیه شوند در دسترس هستند.هنگامی که در مورد نوع دستگاه مورد نیاز خود تصمیم گرفتید، می توانید ابعاد مورد نیاز مانند قطر و عمق سوراخ را محاسبه کنید. برای اورهال جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.