حفاری نیلینگ (Nailing) که به آن در اصطلاح فارسی میخ کوبی هم گفته می شود روشی ست که منجر به پایدارسازی سازه نگهبان شده و از رانش خاک جلوگیری می کند. مناطقی که احتمال لغزش خاک در آنجا وجود دارد تحت فرآیند نیلینگ قرار می گیرند. در طی حفاری نیلینگ میله های تقویت کننده را در خاک قرار می دهند تا احتمال لغزش خاک به صفر برسد.

برای دریافت انواع خدمات مربوط به دریل واگن حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

فرآیند حفاری نیلینگ با دستگاه حفاری دریل واگن استارت می خورد. زمانی که پروسه حفاری به پایان رسید، عمق دقیق حفاری توسط مهندسین ژئوتکنیک اندازه گیری می شود و میله های نیلینگ در سوراخ هایی که از قبل حفاری شده اند قرار داده می شوند. زمانی که میله های نیلینگ در خاک قرار داده می شود برای اینکه بتوان یک سازه نگهبان استاندارد ایجاد کرد باید یک لایه شاتکریت یا بتن مسلح جهت محافظت از میله های نیلینگ در برابر رطوبت و هوازدگی به صورت یکپارچه در محل حفاری پاشید.

کاربردهای مهم حفاری نیلینگ چیست؟

مزیت مهم حفاری نیلینگ این است که مقاوم سازی با استفاده از خاک های دیواره گود صورت می پذیرد. از روش حفاری نیلینگ در پروژه های مختلف استفاده می شود. این پروژه ها شامل موارد زیر می شوند؛

برای دریافت انواع خدمات مربوط به جامبو دریل حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

  • تثبیت دیوارهای قائم در پروژه های خاکبرداری و سازه های نگهبان در احداث راه آهن و بزرگراه
  • تثبیت شیب های عمودی به منظور جلوگیری از لغزش خاک و رانش زمین
  • پایدارسازی حاشیه قائم پل های احداث شده در زمین های ریزشی
  • ایجاد سازه نگهبان و پایداری سازی در پروژه گودبرداری ساختمان های مرتفع و برج ها در مناطق شهری
  • پایدارسازی گود در ایستگاه های متروی زیر زمینی و قطار شهری
  • پایداری سازی دیواره قائم تونل

روش اجرای فرآیند حفاری نیلینگ چگونه است؟

در فرآیند نیلینگ پیش از هر چیز باید حفاری و گودبرداری انجام شود. این فرآیند توسط دستگاه های حفاری از جمله دریل واگن صورت می پذیرد. بنابراین تا عمق مشخصی که از پیش در نظر گرفته شده است باید پیشروی کرد. این عمق با توجه به نوع پروژه و نوع خاک و میزان سفت بودن بستر زمین متفاوت خواهد بود. فرآیند میخ کوبی باید بعد از حفاری انجام شود. بنابراین بسیار مهم است که عرض حفاری نیلینگ به اندازه ای باشد که ماشین آلات میخ کوبی به راحتی در این فضا حرکت کنند.

برای اجاره جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

قطعات جامبو دریل
ادامه مطلب

بعد از اینکه خاکبرداری به پایان رسید باید چاه های کوچکی به صورت مایل و افقی در دیواره ها حفاری شود. قطر و عمق این چاه های کوچک بسته به نوع پروژه و ویژگی های مکانیکی خاک متفاوت خواهد بود اما قطر آن ها معمولا بین 10 تا 15 سانتیمتر و عمق آن ها بین 5 تا 10 متر است.

برای خرید جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

زمانی که فضای مناسب برای تعبیه میله های نیلینگ آماده سازی شد باید میلگردها به همراه دوغاب در چاه های کوچک قرار گیرند و بعد دوغاب تزریق شود تا بین میلگردها و خاک پیوستگی ایجاد شود و میلگردها کاملا در جای خود فیکس شوند. استفاده از دوغاب جلوی خوردگی میلگردها را نیز خواهد گرفت. دلیل حفر چاه های کوچک با کمی زاویه و به صورت مایل این است که دوغاب به راحتی و با کمک نیروی وزن وارد چاه ها شود. در واقع هدف اجرای دوغاب ریزی ثقلی است.

دوغاب ریزی

زمانی که دوغاب ریزی تمام شد باید یک لایه بتن روی سطح پوشش داده شود تا یکپارچگی بیشتری ایجاد شود. این پوشش می تواند دائم یا موقت باشد. در ادامه نیز باید یک پوسته موقت ایجاد شود که در قالب یک صفحه فلزی اجرا می شود. و اما در اجرای پوسته نهایی که آخرین مرحله از حفاری نیلینگ می باشد از بتن مسلح استفاده می شود. این پوشش شاتکریت مسلح و یا پنل های بتنی از پیش ساخته می باشد که به منظور حفاظت باید تعبیه شوند.

اهمیت اجرای حفاری نیلینگ در پروژه های شهری

گودبرداری یکی از پروسه های حساس در پروژه های عمرانی است که اگر ایمنی در انجام آن رعایت نشود آسیب های جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. به ویژه اگر قرار باشد گودهای عمیقی ایجاد شود و خاک بستر منطقه خاک سست و لغزشی باشد. در این شرایط احتمال رانش خاک و ریزش سازه بالا خواهد رفت. این موضوع به ویژه در پروژه های داخل شهر که در معرض تردد افراد و عابرین قرار دارند حساسیت بسیار ویژه تری دارد.

برای فروش دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

اورهال دریل واگن
ادامه مطلب

در پروژه های شهری نمی توان فضای زیادی را اشغال کرد چرا که ممکن است ترافیک شدیدی در منطقه ایجاد شود. به کم حفاری نیلینگ می توان از حجم و گستردگی فضای اشغال شده تا حد زیادی کاست و آرامش و آسایش بیشتری برای عابرین سواره و پیاده ایجاد نمود.

همزمان بودن فرآیند حفاری و پایدارسازی در عملیات Nailing

نکته مثبت دیگری که در مورد حفاری نیلینگ باید به آن اشاره کرد این است که در طی این فرآیند عملیات حفاری و پایدارسازی به صورت توام با هم انجام می شود. بنابراین روند پیشرفت پروژه بسیار سریع تر خواهد بود. در صورتی که کارشناسان و مهندسین تشخیص دهند که به پایدارسازی بیشتری در محل اجرای پروژه نیاز است کی توان در حین حفاری اقدام به تقویت پایدارسازی نمود و این پروسه را طبق نظر مشاورین اجرا کرد.

بالا رفتن سرعت اجرای پروژه در حفاری نیلینگ

در انتهای پروژه حفاری نیلینگ زمانی که عملیات حفاری و پایدارسازی به اتمام رسید، پیمانکار برای اجرای سایر عملیات عمرانی فضای بیشتری در اختیار خواهد داشت. بنابراین به اصطلاح دست و پای پیمانکار در اجرای طرح بسته نخواهد بود. این موضوع منجر به افزایش سطح بهره وری و بهبود عملکرد پیمانکار به ویژه در پروژه های شهری می شود. در نتیجه نیز اجرای پروژه با سرعت بیشتری همراه خواهد شد.

حفاری نیلینگ چه مشکلاتی ایجاد خواهد کرد؟

علاوه بر تمام مزایای گفته شده می توان چند عیب مختصر را در مورد حفاری نیلینگ اعلام نمود. از آنجایی که در فرآیند Nailing باید میله های نیلینگ در محل فیک شوند و فرآیند میخ کوبی به منظور پایدارسازی صورت پذیر، این پروسه می تواند آلودگی صورتی زیادی ایجاد کند. بنابراین بهتر است تا حد امکان از تجهیزات با فناوری های نوین استفاده شود و نیروی کار متخصص در این پروژه به کار گرفته شوند. انجام حفاری نیلینگ بدون دریافت مجوز از ملک های مجاور نیز می تواند پیگرد قانونی داشته باشد.

نتیجه گیری در باب حفاری نیلینگ

حفاری نیلینگ یا همان میخ کوبی یک روش محبوب و پر طرفدار در حوزه ساختمان سازی و پروژه های عمرانی و شهرسازی است. در این روش دو پروسه حفاری و پایدارسازی با هم اجرا می شوند. سرعت اجرای این روش بسیار بالاست و به دلیل همزمانی دو فرآیند حفاری و مقاوم سازی، هزینه اقتصادی تری را هم شامل می شود. از مزیت های بسیار خوب این روش عدم اشغال فضای زیاد می باشد.

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

اصول دیوارچینی در ساختمان اسکلت فلزی
ادامه مطلب

حفاری نیلینگ نیاز به مهارت، تخصص و دانش بالایی دارد و باید توسط تیم های مجرب حفاری و پیمانکاری سازه انجام شود. یک اشتباه کوچک در پروژه می تواند هزینه سنگینی به بار آورد. چنانچه در مسیر حفاری نیلینگ تاسیسات شهری وجود داشته باشد دیگر اجرای آزادانه گمانه ها ممکن نیست. همچنین بهتر است حفاری نیلینگ را در مجاورت ساختمان های قدیمی و فرسوده اجرا نکرد.

برای سرویس جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

تیم پارس راک بر این باور است که این روش به هیچ عنوان نباید در خاک های بسیار نرم و ریز، خاک های آلی، سنگ های هواده، خاک های فاقد چسبندگی، خاک های اسیدی و یا خاک های بسیار درشت اجرا شود چرا که جوابدهی خوبی ندارد.