جامبو دریل چیست؟ جامبو دریل نوعی ماشین حفاری است که مخصوص سنگ می باشد. از این ماشین حفاری برای کندن و حفاری تونل، زهکشی، تثبیت دیواره ها و حفاری چال های آتشباری مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد جامبو دریل بسیار بزرگ است و این قابلیت را دارد تا چال های ایجاد شده را به وسیله مواد منفجره پر کند. بعد از اینکه جامبو دریل سنگ ها را خرد کرد آن ها به بیرون از تونل برده می شود تا جامبو دریل بتواند به کار خود ادامه دهد. 

برای دریافت انواع خدمات مربوط به دستگاه حفاری با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

دستگاه جامبو دریل چیست؟

تعریف مناسبی که می توان برای موضوع “جامبو دریل چیست” دهیم این سات که ماشین حفاری جامبو دریل دارای چندین بازو است و این بازوها به طور همزمان در تونل مشغول به کار هستند. جامبو دریل دارای مته های سبکی است و این مته ها روی یک دستگاه جلو برنده تنظیم شده اند و این دستگاه روی یک بازو قرار گرفته است. با ایجاد نیروی هیدرولیکی این بازوها به حرکت درآمده و به کار حفاری می پردازد. 

تمامی عملیات جامبو دریل به صورت خودکار و توسط یک اپراتور انجام می شود. عملیات خود کششی که روی بازوهای جامبو دریل برده می شود به صورت مکانیکی، چرخ لاستیکی و کامیونی می باشد. جامبو دریل ها دارای یک بازوی تاشو و قوی هستند که می توانند عملیات حفاری را بهتر انجام دهند. جامبو دریل دارای چهار چرخ است و یک فرمان که می تواند به راحتی عملیات حفاری را انجام دهد.

 جامبو دریل دارای کنترل های ارگونومیک است و همین امر باعث راحت کار کردن با آن توسط اپراتور شده است. جامبو دریل دارای دکل هایی است که این دکل ها دارای ریل  و موتور برای به حرکت درآوردن چکش ها می باشد. طول دکل ها متفاوت است و بستگی به نوع استفاده آنها دارد. طول دکل ها به سه و نیم متر میرسد و روی آن ها سبدهایی قرار دارد تا بتواند به چال ها دسترسی داشته باشد. 

مته های جامبو دریل قابل تغییر هستند و با توجه به نوع حفاری می توان آنها را تغییر داد. مثلا برای حفاری در معادن از مته های دلمه ای شکل استفاده می شود. مته های دلمه ای را وقتی روی سطحی صاف قرار دهید شکل کروی آن مشخص می شود. مته های دلمه ای دارای مقاومت و عمری طولانی هستند. 

برای سرویس نگهداری دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

سنگ قرمز در حفاری نشانه چیست؟
ادامه مطلب

مزایای جامبو دریل چیست؟

گفتیم جامبو دریل ماشینی است که برای حفاری تونل بکار برده می شود و استفاده از این دستگاه در حفاری تونل مزایای بسیاری دارد.

  • دارای قابلیت مانور بالا؛
  • سرعت حفاری بالا؛
  • عمر زیاد مته های حفاری؛
  • طراحی مثلثی که سبب می شود تا بازو های مته را در جهات مختلف موازی نگه دارد؛
  • مصرف انرژی در آن بسیار پایین است؛
  • جنس مته ها از استحکام بالایی برخوردار است؛ 
  • چکش ها دارای مقاومت بالایی در زمان های طولانی حفاری دارند. 

انواع جامبو دریل چیست؟

انواع جامبو دریل چیست؟

جامبو دریل در انواع ریلی، لاستیکی و گاهی زنجیری مشاهده می شوند. نوع لاستیکی آن به دلیل سریع بودن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا انواع جامبو دریل ها را برای شما معرفی می کنیم.

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

جامبو تک بازو

این نوع از جامبو دریل ها کوچکترین نوع از جامبو دریل با یک بازو هستند. از این نوع جامبو دریل برای حفاری در تونل های با سطح مقطع 6 تا 31 متر مربع مورد استفاده قرار می گیرد.

جامبو دریل دو بازو

این نوع دارای دو بازو می باشد و از آنها برای حفاری در تونل های با سطح مقطع 45 تا 90 متر مربع استفاده می شود. 

جامبو دریل 3 بازو

دارای سه بازوست، برای حفاری در تونل های با سطح مقطع 114 تا 163 متر مربع مورد استفاده قرار می گیرد.

جامبو دریل چهار بازو

دارای چهار بازوست و دارای ظرفیت حفاری بالایی است.

جامبوی هفت بازو

از این جامبو دریل برای حفاری در سدهای عظیم مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین حفاری یکی از بزرگترین ماشین های حفاری دنیا محسوب می شود. هر بازوی آن با قدرت هیدرولیکی می تواند به طور موازی شروع به حرکت کند.   

برای سرویس جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

هوزینگ حفاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟
ادامه مطلب

عملکرد ماشین حفاری جامبو دریل

این ماشین حفاری قادر است در هر نوع خاک و سنگ شروع به کار کند، اما عمل کار کردن این ماشین بر روی تونل های با سنگ آهک، دولومیت و سنگ های رسوبی بهتر انجام می گیرد. در جریان عملکرد جامبو دریل دکل ها نقش عمده ای را دارند، این دکل ها شامل ریل، موتور گرداننده چکش ها است که وظیفه حفاری را به عهده دارد.