تجهیزات و ادوات گوناگون برای حفاری مورد استفاده قرار می گیرند که شاید در ساختار ظاهری به هم شباهت داشته باشند اما در نحوه عملکرد و کارایی زمین تا آسمان با هم متفاوت می باشند. نمونه ای از این تجهیزات دریل واگن می باشد که در دسته ماشین آلات چرخشی-ضربه ای قرار دارد. دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک دو نمونه از معروف ترین دریل واگن ها هستند که در ادامه قصد داریم تفاوت های این دو را با هم بررسی کنیم. بنابراین اگر می خواهید در انتخاب روش حفاری تصمیمی هوشمندانه و آگاهانه بگیرید در ادامه ما را همراهی کنید.

دریل واگن چیست؟

پیش از اینکه تفاوت های دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک را بشکافیم باید ابتدا به درک درستی از این دستگاه برسیم. دریل واگن اساسا چیست؟ دریل واگن همانطور که گفته شد یکی از تجهیزاتی ست که برای حفاری استفاده می شود و مجموعه مته در آن روی یک واگن با زیربندی لاستیکی یا شنی سوار شده است که شامل مته چکشی و زنجیر می شود. در واقع سرمته به واسطه مته چکش و زنجیر به سوی جلو پیش روی می کند. سایر بخش های دریل واگن عبارتند از دکل، کنترل پنل، سیستم روتیشن و پاور یونیت. دریل واگن قادر است حفر چال را در زوایای مختلفی صورت دهد بنابراین نسبت به سایر چکش های حفاری دارای کارایی بیشتری می باشد.

این دستگاه همچنین می تواند درون هر نوع سنگی نفوذ کند و فرآیند حفاری را انجام دهد بنابراین از نظر نوع سنگ نیز با محدودیت روبرو نخواهید بود. این تجهیزات به دلیل ساختار فیزیکی، نوع متریال و نوع رنگی که در آن ها به کار می رود عموما دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند و می توان از آن ها برای حفر چال هایی تا عمق 45 متر استفاده کرد. از دریل واگن ها در حفر تونل استفاده می شود. نمونه هایی به نام جامبو دریل که بیش از یک چالزن دارند برای حفر تونل کاربرد دارند. کنترل دستگاه های دریل واگن به شکل هیدرولیک یا پنوماتیک می باشد.

خرید دریل واگن
ادامه مطلب

تفاوت ساز و کار دریل واگن پنوماتیک و هیدرولیک

ساز و کار دریل واگن پنوماتیک بدین صورت می باشد که از هوای فشرده برای ایجاد انرژی مکانیکی بهره می گیرد. هوای فشرده از طریق یک کمپرسور تامین می شود و به واسطه آن می توان اقدام به خنک کردن سرمته نمود و عمق چاله را از خرده سنگ ها پاکسازی کرد. همچنین نقش پر رنگی در تامین انرژی مورد نیاز برای حرکات ضربه ای و چرخشی را در این نوع دریل واگن ها بر عهده دارد. در دریل واگن های هیدرولیک برعکس دریل واگن های پنوماتیک به جای هوای فشرده از انرژی سیالات فشرده استفاده می شود.

تفاوت دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک از نظر قدرت

همانطور که گفته شد در دریل واگن پنوماتیک از هوای فشرده و در دریل واگن هیدرولیک از سیالات فشرده برای تولید انرژی استفاده می شود. اما کدام یک قدرت بیشتری دارد؟ هر چند که بازدهی این دو دستگاه دریل واگن به نوع نیاز ما بستگی دارد. اما به طور کلی بازدهی دریل واگن هیدرولیک بیش از بازدهی دریل واگن پنوماتیک می باشد. در واقع در برابر پرداخت هزینه و انرژی یکسان در این دو نوع دریل واگن، شاهد کارایی و بهره وری بیشتری در دریل واگن هیدرولیک خواهید بود. پس می توان این برداشت را کرد که می توان با استفاده از دریل واگن هیدرولیک صرفه جویی اقتصادی بیشتری به بار آورد. شما در حفاری با استفاده از دریل واگن هیدرولیک می توانید فشاری به مراتب بیشتر از دریل واگن پنوماتیک وارد کنید و این خود دلیلی ست بر اثبات توان و قدرت بیشتر دریل واگن هیدرولیک.

مزایا و معایب خانه پیش ساخته چیست؟
ادامه مطلب

برای اجاره دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

تفاوت دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک از لحاظ میزان نویز

یکی از مهمترین فاکتورهایی که برای کارکنان در شرایط حفاری حائز اهمیت می باشد میزان سر و صدا و نویز حاصل از دستگاه ها می باشد. دریل واگن های پنوماتیک میزان نویز بیشتری تولید می کنند و نسبت به دریل واگن های هیدرولیک پر سر و صدا تر می باشند. صدایی که از دریل واگن های پنوماتیک حاصل می شود نتیجه مکانیک حفاری، فرآیند حفاری و هوای خروجی می باشد.

تفاوت دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک از نظر قابلیت فشرده سازی

از دیگر تفاوت هایی که بین دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک وجود دارد میزان فشرده سازی سیال و هوا در این دو دستگاه می باشد. هر دو نوع دریل واگن به واسطه فشرده سازی عمل می کنند یکی از آن ها به واسطه فشرده سازی سیالات و دیگری به واسطه فشرده سازی هوا. تفاوت دریل واگن پنوماتیک نسبت به دریل واگن هیدرولیک در فشرده سازی این است که امکان فشرده سازی هوا به مراتب بیشتر از فشرده سازی سیال می باشد.

برای تعمیر جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

تفاوت دریل واگن هیدرولیک و پنوماتیک از نظر وزن و امکان جابجایی

دریل واگن هیدرولیک امکان انتقال به فواصل دور را ندارد و این کار می تواند بسیار هزینه بر باشد چرا که پکیج دریل واگن هیدرولیک مجموعه سنگین است و برای انجام حفاری در فواصل دور باید تمامی پکیج را به آن نقطه منتقل کرد در حالی که این موضوع در مورد هوای فشرده صادق نیست. دریل واگن پنوماتیک به دلیل بهره گیری از هوای فشرده وزن بسیار کمتری دارد و امکان جابجایی آن در فواصل دور بسیار آسان تر و کم هزینه تر می باشد.

تشریح روش حفاری کوپراد
ادامه مطلب

برای خرید قطعات جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

تفاوت هایی که بین دریل واگن های هیدرولیک و دریل واگن های پنوماتیک وجود دارد موجب شده تا هر کدام از آن ها در شرایط خاصی کاربرد داشته باشند. شاید تنها نقطه ضعف دریل واگن هیدرولیک را بتوان وزن سنگین آن و عدم امکان جابجایی در فواصل دور دانست. از این رو کارشناسان با چشم پوشی از این نقطه ضعف، دریل واگن هیدرولیک را گزینه بهتری برای حفاری می دانند. دریل واگن هیدرولیک موجب کاهش هزینه ها شده و توان بیشتری را تولید می کند، همچنین میزان نویز تولیدی کمتری دارد. بنابراین می توان دریل واگن هیدرولیک را برای انجام پروژه های اقتصادی گزینه بهتری دانست. با این حال انتخاب نهایی به عهده متخصصین و کارشناسان می باشد چرا که نیاز پروژه های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد.