بنتونیت حفاری نوعی ماده معدنی می باشد. این ماده در واقع از دسته رس ها و کانی های متورم شونده قرار دارد. این ماده در گذشته های دور به عنوان نوعی شوینده مورد استفاده قرار می گرفت اما رفته رفته جای خود را در صنعت حفاری باز کرد. خاصیت جالبی که بنتونیت دارا می باشد این است که بعد از افزوده شدن آب به این ماده، ماده ای ژل مانند به دست می آید که در اثر گذر زمان متورم می شود.

برای اجاره دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

بعد از خشک شدن بنتونیت درجه سفتی آن با بتن برابری می کند. از بنتونیت در پروژه های حفاری استفاده زیادی می شود.این ماده به حالت دوغاب در می آید و دارای خاصیت چسبندگی، انعطاف پذیری، الاستیسیته و تورم پذیری می باشد.

استفاده از بنتونیت حفاری به منظور جلوگیری از نفوذ آب

بنتونیت نوعی گل حفاری است که دارای تعلیق پذیری بالایی بوده و در غلظت های بالا دارای سیلان استانداردی می باشد. این ماده یک مایع فلاشینگ است. بنتونیت در اثر تورم قدرت آب بندی بسیار خوبی از خود نشان می دهد و چیزی در حدود یک قرن است که در پروسه های حفاری به عنوان گل حفاری استفاده می شود. ترکیب بنتونیت و آب نوعی کیک لجنی ایجاد می کند که روی دیواره های چاه نقش می بندد.

برای اجاره جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

برای استفاده از بنتونیت آن را با آب ترکیب می کنند و زمانی که ماده ای خمیری شکل مانند گل به دست آمد (نام این ماده Vanilla است) آن را در چاه ها و گمانه های حفاری به منظور پوشش دهی دیواره ها تزریق می کنند. در نتیجه ماده ای خمیری شکل و ژل مانند دیواره ها را پوشش می دهد تا ترک ها و شیارهایی که در گانه حفاری وجود دارد پوشیده شود. در نتیجه احتمال نشتی آب به درون این درزها به صفر می رسد.

کاربرد بنتونیت حفاری در پایدار سازی دیواره های گمانه

به کمک بنتونیت می توان اقدام به مقاوم سازی دیواره های چاه نمود و از ریزش سنگ های دیواره های چاه به درون شفت چاه جلوگیری کرد. بنابراین بنتونیت به نوعی نقش یک ابزار ایمنی نیز در پروسه حفاری بازی می کند.

استفاده از بنتونیت در حفاری نفت و گاز

بنتونیت دارای درجه سیلان بالایی می باشد و نسبتا لغزنده است بنابراین به موجب استفاده از آن در گمانه حفاری می توان با راحتی بیشتری از دستگاه های حفاری استفاده نمود. زمانی که هدف حفاری نفت و گاز در عرصه پتروشیمی باشد از بنتونیت نوع سدیم دار استفاده می شود. زمانی که بنتونیت در آب ترکیب می شود، سدیم موجود در بنتونیت حالت سوسپانسیون و کلوئیدی پیدا کرده و منجر به آزاد شدن انرژی الکتریکی تجمع یافته در شبکه بلوری می شود.

برای تعمیر دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

دستگاه حفاری روتاری و کاربردهای آن
ادامه مطلب

این ر ها در اثر جذب آب متورم می شوند و می توانند عملکرد بهتری به عنوان گل حفاری از خود نشان دهند. این ویژگی در حفاری به منظور پراکنده سازی مواد سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه بنتونیت می تواند یک حائل روی دیواره های گمانه ایجاد نماید و با ایجاد فشار هیدرواستاتیک جلوی نشت نفت و گاز را بگیرد. در نتیجه دیواره چاه پایداری بیشتری پیدا می کند و نفوذ مته آسان تر خواهد بود.

استفاده از بنتونیت حفاری به منظور خارج کردن نخاله های حفاری

بنتونیت قادر است مواد آلی و غیر آلی را جذب نماید و منجر به بهینه سازی ویسکوزیته آب شود. در نتیجه در فرآیند حفاری می تواند کمک کند تا ضایعات و نخاله های حفاری به راحتی به سمت بیرون یعنی سطح چاه هدایت شوند و پروسه حفاری ساده تر و سریع تر اتفاق بیفتد. در نتیجه زمانی که پمپ های تمیز کننده در حالت خاموش قرار دارند بنتونیت می تواند کمک کند که درون چاه تمیز شود.

برای خرید قطعات دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

استفاده از  بنتونیت حفاری به عنوان خنک کننده مته

کاربرد مهمی که بنتونیت دارا می باشد خنک کنندگی مته در حین کار است. این ماده به عنوان روان کننده ی مایعات شناخته می شود و از مته ها در برابر سایش و داغ شدن بیش از حد محافظت می کند. در نتیجه احتمال سوختن مته و از کار افتادن آن به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه استفاده از بنتونیت منجر به طول عمر و دوام هر چه بیشتر مته های مورد استفاده در حفاری خواهد شد.

بنتونیت حفاری چه استانداردهایی دارد؟

از بنتونیت در حوزه های مختلفی استفاده می شود. از پروژه های عمرانی گرفته تا ساخت کاشی و سرامیک و پروژه های حفاری. اما بنتونیت حفاری باید دارای استانداردهای خاصی باشد. به عنوان مثال بنتونیت باید دارای حدود 60 تا 80 درصد مونتموریلونیت باشد. در نتیجه می توان تورم پذیری نسبتا خوبی را به این بنتونیت نسبت داد و از آن در پروژه های حفاری استفاده نمود. بنتونیت باید قادر به جذب آب و متورم شدن باشد.

برای اورهال دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

برای حفاری ساختمان خاکبرداری دستی بهتر است یا ماشینی ؟
ادامه مطلب

بنابراین بسیار مهم است که در حفاری از بنتونیت سدیم دار استفاده شود نه از بنتونیت کلسیم دار. این نوع بنتونیت دارا قدرت متورم شدن به اندازه 15 تا 30 درصد مقدار اولیه خود می باشد. از بنتونیت به عنوان درزگیر استفاده می شود چرا که قادر است درزها را پوشش دهد و به دلیل متورم شدن هیچ شکافی را خالی باقی نگذارد. از طرفی می تواند باعث طول عمر و دوام مته شود و برای خارج کردن نخاله های حفاری و مستحکم سازی دیواره های گمانه استفاده شود.

نتیجه گیری در باب بنتونیت حفاری

بنتونیت دارای کاربردهای مختلفی می باشد که در حفاری بسیار مفید فایده خواهد بود. از این اده پودری در انواع سدیم دار و کلسیم دار استفاده می شود. با این جال عمده استفاده بنتونیت در پروسه های حفاری از نوع بنتونیت سدیم دار است. چرا که این نوع بنتونیت با جذب آب به شدت متورم شده و می تواند. در پوشش دهی دیواره های گمانه و ایجاد لغزندگی برای حرکت راحت مته و خنک کنندگی مته عملکرد بهتری داشته باشد.

برای سرویس نگهداری دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

بنتونیت حفاری پارس راک اساسا دارای استانداردهای خاص خود می باشد. بنابراین بسیار مهم است. که در پروسه های حفاری از بنتونیت با استانداردهای اصولی استفاده شود. میزان تورم پذیری بنتونیت، درصد جذب آب، قدرت روان کنندگی و درصد کانی های موجود در بنتونیت باید طبق استانداردها باشد. تا ایمنی در بالاترین سطح خود رعایت شود.