اصطلاح حفاری به معنای کندن زمین برای رسیدن به مخازن زیرزمینی است. عملیات حفاری نیز مثل هر کار و حرفه دیگری دارای تجهیزات و ابزارهایی است و ممکن است این کار در دریا و یا خشکی انجام پذیرد که انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی یکی از چندین مدل های حفاری است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد انواع ابزارها و تجهیزات حفاری دورانی کسب خواهد کرد.

برای اورهال دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی به چه صورت است؟

 قبل از هر چیز و کسب اطلاعات در مورد انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی، ابتدا باید نقاطی که دارای نفت و ذخایر زیرزمینی است مورد بررسی قرار گیرد و بعد به وسیله تجهیزات حفاری اقدام به حفاری شود. جالب است بدانید حف این چاه ها از صد متر شروع شده و تا چندین کیلومتر ادامه پیدا می کند. 

عمیق ترین چاهی که تاکنون حفر شده حدود 12 کیلومتر زیر زمین در کشور روسیه انجام شده است. متدهای حفاری با گذشت زمان به روز و جدید شد. مثلا در گذشته نه چندان دور از عملیات حفاری ضربه ای برای حفر چاه های عمیق استفاده می شد، این روش به این صورت بود که وزنه های خیلی سنگین به وسیله کابل های فولادی باعث بالا و پایین رفتن این وزنه ها شده و مته های درون آن به صورت رفت و برگشتی به حفاری زمین می پرداخت. 

اما امروزه انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی جدیدترین و رایج ترین متد حفاری در جهان محسوب می شود. جای امیدواری وجود دارد که هر روزه تجهیزات حفاری پیشرفته تر از گذشت می شود. 

عملیات حفاری دورانی چگونه انجام می شود؟

این عملیات بر اساس نیروی محرکه ای که به صفحه دوار داده می شود انجام می گردد. بدین صورت که یک رشته لوله درون چاه وارد می شود و انتهای آن ها مته هایی قرار دارد و به صورت دوران سنگ های زمین را خرد می کند و به جلو می رود. همانطور که می دانید انجام تمام این عملیات با استفاده از تجهیزات و انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی انجام می شود و نصب و نگهداری از این تجهیزات باید طبق استاندارد های جهانی صورت بگیرد. 

تجهیزات حفاری خود به دو دسته تقسیم می شود اولی تجهیزات و ابزارهای بیرون چاه و دوم تجهیزات درون چاه است. ابتدا به معرفی تجهیزات بیرون چاه می پردازیم.

معرفی تجهیزات بیرون چاه

دکل حفاری

دکل حفاری دارای تجهیزاتی می باشد، این اتصالات فلزی به صورت خرپا در بالای  چاه مستقر می باشد. در واقع دکل برای نگهداری تجهیزات و ابزارهایی که وارد چاه می شود ایجاد می گردد. ارتفاع دکل ها معمولا 20 تا 60 متر می باشد. 

دکل ها باید به صورت محکم ثابت شود. دکل ها نیز دارای انواع مختلف دارند ثابت، سیار، شناور است. مثلا دکل های شناور در چاه هایی که در دریا حفاری می شود مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل اینکه دکل را بر روی کف دریا نمی توان ثابت نگه داشت و به ناچار از دکل های شناور استفاده می شود. 

این دکل ها با استفاده از لنگرها به کف دریا متصل می شوند. استفاده از دکل های سیار برای حفاری چاه های کوچک و کم عمق استفاده می گردد. این دکل ها همانطور که از نامش پیداست قابل جا به جا شدن هستند. رشته لوله های حفاری مورد استفاده در این کار دارای اجزای مخصوص به خود می باشد که جزو انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی به حساب می آیند.

برای سرویس نگهداری دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

حفاری افقی چگونه انجام می شود؟
ادامه مطلب

 آشنایی با انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی

Kelly

در انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی، شکل این لوله به اینصورت است که در بالای لوله یک مقطع مربعی شکل وجود دارد و به طول 5/12 متر. یک سر لوله به صفحه دورانی و سر دیگر آن به لوله حفاری متصل است. 

استفاده از ابزار ها و تجهیزات حفاری دورانی برای بهره برداری از چاه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها عموما برای حفر چاه های بسیار عمیق مثلا تا 3000 کیلومتر داخل زمین کاربرد دارد. اجزای این دستگاه به دلیل غول پیکر بودن از یکدیگر جدا شده و در محل دیگر باز روی هم قابل سوار شدن است. 

اجزای این دستگاه آنقدر بزرگ نیست که نتوان آن را با تریلی بر روی خشکی جابجا کرد. مزیت خوب قطعه قطعه بودن اجزای دکل های حفاری سبب شده تا حمل و نقل آن نیز کار مشکلی نباشد. واحد اندازه گیری در کندن چاه فوت می باشد. بنابراین دستمزد پیمانکاران را براساس این واحد اندازه گیری یعنی فوت پرداخت می کنند.

در واقع تمامی انواع ابزارها و تجهیزات حفاری دورانی را به طور یکجا دکل حفاری می گویند که این قابلیت را دارد تا از جایی به جای دیگر برده شود. به عبارتی تمامی اجزای یک دکل حفاری را می توان به عنوان یک واحد صنعتی در نظر گرفت و هر قطعه و ابزارهای به کار رفته در آن به عنوان قسمتی از این کارخانه محسوب می شود. 

لوله حفاری

این لوله ها یک دسته لوله توخالی به طول 9 متر است. این لوله ها به یکدیگر متصل شده و تا اعماق چاه امتداد پیدا می کند. وظیفه این لوله ها انتقال گل و لای از اعماق زمین به بیرون چاه است. در انتهای لوله ها مته هایی قرار دارد که که عمل کندن و حفاری را انجام می دهند. 

لوله خارجی یا طوقه

لوله حفاری ابزار مهمی است که باید در هنگام حفاری از آن محافظت شود و این کار را یک لوله محکم و قوی که در اطرافش است انجام می دهد. البته این لوله های محافظ در قسمت انتهای لوله در درون چاه قرار دارد. 

برای خرید قطعات دریل واگن با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

گل حفاری (Drilling Mud) چیست؟
ادامه مطلب

مته

مته یکی از مهم ترین انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی به شمار می آیند و وظیفه سوراخ کردن و حفاری را به عهده دارند. این مته ها در قسمت انتهای پایینی لوله ها قرار دارد. این مته ها دارای دو نوع تیغه دار و غلطکی هستند. مته ها بعد از مدتی کار کردن دچار فرسودگی می شود و باید تعویض شود. البته این اتفاق بیشتر در زمین های سخت و سنگی اتفاق می افتد. 

جداره

در اعماق چاه امکان ریزش دیواره چاه وجود دارد بنابراین برای جلوگیری از این کار از یک سری لوله فولادی توخالی استفاده می شود و این لوله ها به وسیله سیمان به دیواره ثابت می شوند. 

موتورها و تجهیزات متحرک

موتورها باعث تحرک لوله ها می شوند، این موتورها در کنار چاه مستقر هستند و دیزلی هستند. وظیفه این موتورها در انواع ابزار و تجهیزات حفاری دورانی بیرون کشیدن و وارد کردن لوله ها به درون چاه می باشد. 

پمپ ها

سه نوع پمپ برای حفاری مورد نیاز است که شامل پمپ گل، پمپ سیمانکاری و پمپ های جک می شوند. پمپ های گل وظایف بیرون آوردن گل ها را به عهده دارند. پمپ های سیمانکاری وظیفه پمپاژ سیمان را به داخل چاه بر عهده دارند و پمپ های جک نفت داخل زمین را به بیرون چاه پمپاژ می کند. 

شیرهای کنترلی

برای جلوگیری از فوران نفت به بیرون چاه از این شیر های کنترلی استفاده می شود.

برای سرویس جامبو دریل با کارشناسان ما در پارس راک در ارتباط باشید.

مخازن و تجهیزات تصفیه

روی هر چاه یک مخزن وجود دارد. یکی از مخازن برای ذخیره گل حفاری می باشد. مخازن دیگری نیز برای انجام تصفیه نفت بیرون آمده از چاه وجود دارد. موارد ذکر شده انواع ابزارها و تجهیزات حفاری دورانی را به نمایش گذاشته اند که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت پارس راک مراجعه کنید.